ALGEMENE VOORWAARDEN ADDMODUM

Download hier de algemene voorwaarden

  1. Deel I: Algemeen deel

 

  1. Definities
    • Behoudens uitdrukkelijk afwijkende bepaling, zullen de volgende termen, met hoofdletter aangeduid, in deze Algemene Voorwaarden telkens de volgende betekenis hebben:

 

Addmodum:

Addmodum BV, vennootschap naar Belgisch recht

Maatschappelijke zetel: Torenstraat 59, 2243 Zandhoven (België)

Ondernemingsnummer (btw): (BE)0765.729.084

Telefoonnummer: 03/375.60.30 (bereikbaar op Werkdagen)

Algemeen e-mailadres: info@addmodum.be

 

Algemene Voorwaarden

de algemene voorwaarden van Addmodum.

 

Applicatie:

de IT-applicatie waarop Addmodum (al dan niet als licentiehouder via een sublicientie) een gebruiksrecht kan verlenen aan de Klant, met de functionaliteiten zoals bepaald in de Bijzondere Voorwaarden en onder de voorwaarden zoals uiteengezet in Deel III van deze Algemene Voorwaarden, bvb. MyESS van Partena.

 

Artikel:

een artikel uit deze Algemene Voorwaarden.

 

AVG:

 

de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016.

 

Beheersvergoeding:

heeft de betekenis daaraan in Artikel 20.2 gegeven.

 

Bijzondere Voorwaarden:

heeft de betekenis daaraan in Artikel 3.5 gegeven.

 

Diensten:

 

de door Addmodum aangeboden en/of in opdracht van de Klant uitgevoerde diensten en/of werken, zoals nader omschreven in de Overeenkomst, waaronder de Diensten Administratiekantoor en/of de Diensten Sociale Dienstverrichter.

 

Diensten Administratiekantoor:

de diensten van Addmodum met betrekking tot administratieve ondersteuning aan ondernemingen zoals op niet-limitatieve wijze opgelijst in Artikel 17.1.

 

Diensten Sociale Dienstverrichter:

de diensten die Addmodum als sociale dienstverrichter i.d.z.v. artikel 31ter van de Wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers verleent aan ondernemingen, zoals op niet-limitatieve wijze opgelijst in Artikel 18.1.

 

Intellectuele Eigendomsrechten:

 

alle huidige of toekomstige (intellectuele eigendoms)rechten en aanspraken, in de ruimste zin, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten en naburige rechten, softwarebescherming, databankbescherming, tekeningen en modellenrechten, merkenrechten, octrooirechten, handelsnamen en domeinnamen, met inbegrip van (het recht tot) het aanvragen van de verlening van dergelijke rechten.

 

Klant:

 

elke onderneming die een Overeenkomst met Addmodum sluit en/of een beroep doet op de Diensten van Addmodum, zowel voor zichzelf als voor derden.

 

Licentie:

heeft de betekenis daaraan in Artikel 19.1 gegeven.

 

Offerte:

de offerte van Addmodum voor de Diensten aan de Klant, in principe ter beschikking gesteld via een elektronische link.

 

Overeenkomst:

 

de tussen Addmodum en de Klant afgesloten (raam)overeenkomst(en) (al dan niet na eenvoudige aanvaarding door de Klant van de Offerte van Addmodum die alsdan de Bijzondere Voorwaarden vormt) in verband met de Diensten van Addmodum, met inbegrip van de voorliggende Algemene Voorwaarden.

 

Overmacht:

 

elke gebeurtenis of omstandigheid die een Partij verhindert of belemmert een of meer van haar contractuele verplichtingen krachtens de Overeenkomst na te komen, indien en voor zover de door de belemmering getroffen Partij bewijst (a) dat deze belemmering buiten haar redelijke controle ligt; (b) dat zij redelijkerwijs niet kon worden voorzien ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst; en (c) dat de gevolgen van de belemmering redelijkerwijs niet hadden kunnen worden vermeden of overwonnen door de getroffen Partij. Wanneer een Partij bij de Overeenkomst een of meer van haar contractuele verplichtingen niet nakomt omdat een derde die zij heeft aangesteld om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te voeren, in gebreke blijft, kan de betreffende Partij bij de Overeenkomst zich slechts op Overmacht beroepen voor zover aan de bovengenoemde vereisten in deze definitie van Overmacht zowel voor de Partij bij de Overeenkomst als voor de derde is voldaan. Behoudens tegenbewijs worden de volgende gebeurtenissen of omstandigheden die gevolgen hebben voor een Partij geacht te voldoen aan de vereisten (a) en (b) hierboven in deze definitie van Overmacht, en hoeft de getroffen Partij alleen te bewijzen dat aan vereiste (c) is voldaan: (1) oorlog (verklaard of niet), vijandelijkheden, invasie, bezetting, militaire mobilisatie; (2) burgeroorlog, oproer, rebellie, revolutie, militaire of usurperende macht, opstand, daad van terrorisme, sabotage of piraterij; (3) valuta- en handelsbeperkingen, embargo; (4) rechtmatige of onrechtmatige overheidsdaad, onteigening, inbeslagneming van werken en/of activa door de overheid, nationalisatie; (5) epidemie; (6) natuurramp of extreme natuurverschijnselen (bvb. aardbeving); (7) explosie, brand, langdurige uitval van energie-, vervoers-, telecommunicatie- en informatiesystemen; 8) staking of lock-out.

 

Partena:

Partena Sociaal Secretariaat voor Werkgevers VZW, met maatschappelijke zetel gevestigd te Ravensteinstraat 36, 1000 Brussel, en met ondernemingsnummer 0409.536.968.

 

Partij:

 

de aanduiding voor, al naargelang het geval, Addmodum of de Klant, dan wel Addmodum en de Klant.

 

Waarborg:

heeft de betekenis daaraan in Artikel 7.1 gegeven.

 

Website:

 

de website beschikbaar op https://addmodum.be/ uitgebaat door Addmodum.

 

Werkdagen:

 

alle dagen, behalve zaterdagen, zondagen en Belgische wettelijke feestdagen, van 8u00 tot 17u00 (op vrijdagen van 8u00 tot 16u00).

 

  • Naast de hierboven vermelde begrippen kunnen in deze Algemene Voorwaarden andere begrippen worden gedefinieerd die, wanneer ze met een hoofdletter worden geschreven, de betekenis hebben die er in deze Algemene Voorwaarden aan wordt toegekend.
  • Een verwijzing naar een Artikel is een verwijzing naar een artikel bij deze Algemene Voorwaarden, behoudens uitdrukkelijke afwijkende bepaling.
  • De in het enkelvoud gedefinieerde begrippen hebben een soortgelijke betekenis in het meervoud en omgekeerd. De als zelfstandig naamwoord gedefinieerde begrippen hebben een soortgelijke betekenis als werkwoord of bijvoeglijk naamwoord en omgekeerd.
  • Titels zijn opgenomen voor de duidelijkheid van deze Algemene Voorwaarden, en zijn niet bedoeld voor interpretatie, noch zullen zij de inhoud van deze Algemene Voorwaarden beperken.
  • Termen zoals “met inbegrip van”, “bijvoorbeeld”, “in het bijzonder”, “zoals”, “waaronder”, “onder andere”, “onder meer” (of de afkortingen daarvan) houden een niet-limitatieve opsomming in.
  • Uitdrukkingen als “i.e.”, “m.b.”, “m.n.” houden een precisering in van ruimere termen en moeten als niet-limitatief worden beschouwd.

 

  1. Toepassingsgebied
    • Deel I van deze Algemene Voorwaarden maakt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, een integraal deel uit van en is van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de uitvoering van elke Offerte van Addmodum, elke Overeenkomst tussen Addmodum en de Klant, elke Dienst van Addmodum (inclusief de Diensten Administratiekantoor en de Diensten Sociale Dienstverrichter) en elke factuur van Addmodum. Deel 1 van deze Algemene Voorwaarden vult de Delen II en III aan. De Delen II en III van deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing op de Diensten Administratiekantoor resp. de Diensten Sociale Dienstverrichter van Addmodum. In geval tegenstrijdigheid tussen Deel I enerzijds en de Delen II en III anderzijds hebben de bepalingen van de Delen II en III voorrang op Deel I.
    • Behoudens bewijs van het tegendeel, houdt elke verrichting, bestelling of aanvaarding de uitdrukkelijke, onvoorwaardelijke en onherroepelijke aanvaarding in, zonder enig voorbehoud, van deze Algemene Voorwaarden door de Klant. De Klant erkent en aanvaardt dat uitsluitend de algemene en (eventuele) bijzondere voorwaarden van Addmodum van toepassing zijn en dat de (eventuele) eigen algemene voorwaarden van de Klant volledig uitgesloten worden, dan wel dat de algemene en (eventuele) bijzondere voorwaarden van Addmodum voorrang hebben.
    • Hetgeen uitdrukkelijk in de tussen Addmodum en de Klant gesloten Overeenkomst gestipuleerd werd (waaronder de Bijzondere Voorwaarden), heeft in geval van tegenstrijdigheid, steeds voorrang boven deze Algemene Voorwaarden.
    • Deze Algemene Voorwaarden dekken op geen enkele wijze het gebruiksbeleid of de voorwaarden van andere dienstverleners, partners, leveranciers of ondernemingen waarop Addmodum een beroep doet (al dan niet in onderaanneming).
    • Deze Algemene Voorwaarden gelden onverminderd de toepassing van dwingende wettelijke bepalingen ter bescherming van ondernemingen (i.d.z.v. artikel I.1.1° Wetboek Economisch Recht).
    • Addmodum behoudt zich het recht voor de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden steeds te wijzigen mits het voorafgaand akkoord van de Klant (hetgeen o.a. kan bewezen worden door de verdere uitvoering van de Overeenkomst). Elke Overeenkomst is onderworpen aan de versie van de Algemene Voorwaarden die van toepassing is op het moment van het sluiten van de Overeenkomst.
    • De Klant garandeert de bepalingen van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden te doen respecteren door zijn aangestelden, lasthebbers en/of andere derden.

 

  1. Offertes en totstandkoming van de Overeenkomst
    • Addmodum bezorgt de Klant (in principe) op elektronische wijze een Offerte voor de door de Klant gevraagde Diensten. Alle Offertes zijn gebaseerd op de door de Klant aangeleverde informatie. Indien nadien blijkt dat deze informatie foutief of onvolledig was, kan dit aanleiding geven tot een aanpassing van de Offerte of de Overeenkomst (zoals de aanpassing van de prijs).
    • Invoerfouten kunnen per e-mail aan Addmodum gemeld worden. Door de Offerte overeenkomstig Artikel 4 te aanvaarden, bevestigt de Klant dat de Offerte van Addmodum vrij is van materiële vergissingen.
    • De Offertes van Addmodum zijn, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, geldig voor een periode van 1 maand na dagtekening van de Offerte.
    • Een bindende Overeenkomst komt pas tot stand op het ogenblik dat Addmodum een door de Klant gedateerde en ondertekende Offerte ontvangt en de daarbij gestelde voorwaarden voldaan zijn. Offertes kunnen slechts voorbehoudloos en zonder afwijking door de Klant worden aanvaard. Wijzigingen aan de Offertes zijn slechts geldig indien Addmodum deze schriftelijk en uitdrukkelijk aanvaard heeft.
    • De inhoud van de door de Klant aanvaarde Offerte van Addmodum vormt, deze Algemene Voorwaarden uitgezonderd, de bijzondere voorwaarden van de Overeenkomst (de Bijzondere Voorwaarden).
    • De Overeenkomst wordt gesloten in het Nederlands.
    • Door de Offerte van Addmodum te aanvaarden, bevestigt dat de Klant dat de Nederlandse taal voor hem begrijpelijk, duidelijk en ondubbelzinnig is.
    • Addmodum archiveert de afgesloten Overeenkomsten elektronisch.

 

  1. Uitvoering van de Overeenkomst
    • De Diensten worden geleverd zoals omschreven in de Overeenkomst en/of op de factuur van Addmodum. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de verbintenissen van Addmodum inspanningsverbintenissen.
    • Addmodum voert de Diensten uit op Werkdagen. Diensten geleverd buiten of na de Werkdagen geven recht op een bijkomende vergoeding aan de tarieven zoals vastgesteld in de Overeenkomst of, bij ontstentenis daaraan, volgens de op het moment van de uitvoering van kracht zijnde prijzen van Addmodum.
    • De Bijzondere Voorwaarden bepalen waar (op afstand of, onverminderd Artikel 6.4, op een door de Klant aangeduide plaats) en wanneer Addmodum de Diensten verleent. De Bijzondere Voorwaarden bepalen of de Diensten (zonder minimum aantal uren) in regie worden geleverd dan wel of de Diensten in blokken van minimaal 4 uur per week volgens een vast forfait (vermeerderd met de aanvullend te presteren uren in regie, waarbij het akkoord van de Klant met de aanvullend te presteren uren blijkt uit de niet door de Klant geprotesteerde uitvoering ervan) worden geleverd. In gezamenlijk overleg zullen Addmodum en de Klant bepalen op welk tijdstip van de week Addmodum haar Diensten aan de Klant zal aanbieden. Partijen komen schriftelijk overeen welke Diensten Addmodum hoe lang levert (bvb. in een blok van 4 uur per week 2 uur Diensten Administratiekantoor en 2 uur Diensten Sociale Dienstverrichter). Voor het geval een minimaal forfait van 4 uur per week is voorzien en Addmodum door omstandigheden vreemd aan Addmodum minder den 4 uur nodig heeft om de overeengekomen Diensten te leveren, is de Klant alleszins minimaal voor 4 uur vergoeding verschuldigd aan de Klant (aangezien Addmodum haar medewerker voor 4 uur heeft ingepland voor de Klant).
    • Addmodum zal de Klant een gepersonaliseerd e-mailadres bezorgen waarop de Klant Addmodum kan contacteren. Addmodum kijkt dit gepersonaliseerd e-mailadres minstens eenmaal per week na (op het zoals in Artikel 3 bepaalde tijdstip). Indien de Klant een snellere behandeling wenst, dient hij, onverminderd Artikel 6.5, het onderwerp van zijn e‑mailbericht aan te vangen met het woord “URGENT” en, indien mogelijk, zijn e-mail aan te duiden met “hoge urgentie” (het rode uitroepteken). Deze e-mail dient verzonden te worden aan het gepersonaliseerd e-mailadres van de Klant en met het e-mailadres van de betrokken dossierbeheerder in cc. In voorkomend geval zal Addmodum dit bericht behandelen uiterlijk de Werkdag volgend op de Werkdag waarop zij dit e-mailbericht ontvangen heeft.
    • De Klant hanteert in zijn communicatie met Addmodum (vragen, verzoeken, klachten, etc.) uitsluitend het door Addmodum aangeboden gepersonaliseerd e-mailadres. Addmodum is niet verantwoordelijk voor en beantwoordt geen communicatie die verzonden wordt naar een ander e-mailadres dan het gepersonaliseerd e-mailadres van de Klant.
    • Addmodum kan naar eigen keuze en voor rekening van de Klant rechtstreeks contact opnemen met andere door de Klant aangestelde derden teneinde de goede dienstverlening van Addmodum te verzekeren (o.a. een boekhouder, het sociaal secretariaat, een makelaar, etc.). De Klant zal Addmodum op eerste verzoek de contactgegevens van deze derden bezorgen, bij ontstentenis waaraan Addmodum niet verantwoordelijk is voor enige hieruit voortvloeiende schade of vertraging in haar dienstverlening.
    • De Klant bezorgt op eerste verzoek van Addmodum de gebruikersnaam en het wachtwoord van de website(s) en applicatie(s) waartoe Addmodum toegang moet hebben voor het verlenen van de Diensten aan de bestuurder van Addmodum (mevr. Annelies Van Orshoven). Bij gebreke hieraan aanvaardt de Klant dat Addmodum de Diensten niet kan leveren, zonder dat dit de klant recht geeft op enige vergoeding of terugbetaling. Het is de Klant niet toegestaan gebruikersnamen en/of wachtwoorden te geven aan iemand anders dan aan de bestuurder van Addmodum. De Klant aanvaardt dat Addmodum de gebruikersnamen en wachtwoorden opslaat via LastPass (klik hier voor meer informatie) en bevestigt dat dit een afdoende bescherming inhoudt.
    • Addmodum heeft het recht om voor de uitvoering van de Diensten beroep te doen op onderaannemers, externe leveranciers, partners of dienstverleners, zonder dat de Klant hiervan vooraf op de hoogte moet worden gebracht.
    • Addmodum is gerechtigd de Overeenkomst zo nodig in verschillende fases uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te facturen aan de Klant.
    • De Klant is steeds en als enige verantwoordelijk voor alle voor de Diensten vereiste vergunningen en toelatingen. De Klant is gehouden de Diensten uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden. Eventuele schadevergoedingen of boetes naar aanleiding van het voorgaande vallen steeds en integraal ten laste van de Klant.
    • De Klant is ertoe gehouden gedurende de volledige duur van deze Overeenkomst te beschikken over een voldoende adequate en recente soft- en hardware (o.a. besturingsprogramma’s) enerzijds en een voldoende adequate en recente antivirus-, antispyware- en firewallbescherming op zijn computersystemen, netwerken en internetverbindingen anderzijds. Bij ontstentenis hieraan erkent de Klant dat de Diensten van Addmodum verstoord kunnen worden, zonder dat Addmodum hiervoor enige vergoeding verschuldigd is ten aanzien van de Klant.
    • De Klant garandeert dat Addmodum al haar taken tijdig, ten volle en op redelijke wijze kan uitvoeren en zal Addmodum alle informatie bezorgen, alsook de nodige medewerking verlenen om de Diensten (goed) uit te voeren, de uitvoering ervan te vergemakkelijken of risico’s te vermijden of in te perken. Indien Addmodum door toedoen van de Klant haar Diensten niet kan aanbieden (bvb. omdat de Klant Addmodum geen opdrachten geeft of nalaat de noodzakelijke documentatie te overhandigen), laat zulks de betalingsverplichting van de Klant onverlet. Indien de Diensten uitgevoerd moeten worden op een door de Klant aangewezen locatie, zal de Klant kosteloos zorg dragen voor alle nodige infrastructuur (o.a. internet en telefonie) en beschikbaarheid van middelen (o.a. bijstand van personeel) om de Diensten uit te voeren. Elke vertraging veroorzaakt door een niet, gebrekkige of vertraagde aanlevering van noodzakelijke informatie (of door het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie) of (hard- en/of software)infrastructuur door de Klant of derden, valt buiten de verantwoordelijkheid van Addmodum. Addmodum is desgevallend op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant of derden hierdoor zouden lijden.
    • Ontbrekende of foutieve informatie bezorgd door (aangestelden van) de Klant en/of ontbrekende aanbetalingen kunnen aanleiding geven tot een latere start van de Diensten van Addmodum.

 

  1. Klachten
    • Elke klacht over de Diensten van Addmodum m.b.t. de uitvoering van de Overeenkomst moeten op straffe van verval gemotiveerd en per aangetekend schrijven of per e-mail met ontvangstbevestiging geschieden uiterlijk binnen 15 dagen na de uitvoering. Bij overschrijding van deze termijn vervalt elke aanspraak van de Klant tegen Addmodum omtrent de geleverde Diensten en gelden zij als aanvaard.
    • Voor verborgen gebreken kan Addmodum op straffe van verval maar aangesproken worden indien de klacht uiterlijk binnen 15 dagen na de vaststelling ervan per aangetekend schrijven of per e-mail met ontvangstbevestiging aan Addmodum wordt gericht met een nauwkeurige opgave van het voorwerp van de klacht. Het recht om een klacht in te stellen vervalt in ieder geval na 6 maanden na de uitvoering van de betrokken Diensten.
    • Een klacht zoals bedoeld in de Artikelen 1 en 5.2 schort de betalingsverplichting van de Klant niet op, noch verleent het de Klant het recht om de Overeenkomst te ontbinden of om een schadevergoeding te eisen.

 

  1. Prijzen, facturatie en betaling
    • Behoudens schriftelijk anders overeengekomen, worden de prijzen bepaald in de Bijzondere Voorwaarden. Alle door Addmodum gehanteerde prijzen en andere tarieven zijn exclusief btw en exclusief eventuele andere heffingen van overheidswege, die integraal ten laste van de Klant zijn.
    • Alle wijzigingen op vraag van de Klant (of van zijn aangestelden) vallen integraal ten laste van de Klant en worden afzonderlijk gefactureerd aan de tarieven zoals vastgesteld in de Overeenkomst of, bij ontstentenis daaraan, volgens de op het moment van de uitvoering van kracht zijnde prijzen van Addmodum.
    • Behoudens specifieke andersluidende overeenkomst tussen Partijen, is de Klant is bij aanvang van de Diensten een éénmalige en niet terugbetaalbare opstartvergoeding verschuldigd aan Addmodum waarvan het bedrag bepaald is in de Bijzondere Voorwaarden (onverminderd eventuele aanvullende specifieke opstartvergoedingen, bvb. voor de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter). Betaalt de Klant de opstartvergoeding niet binnen de daartoe gestelde termijn, dan heeft Addmodum het recht om de Overeenkomst buitengerechtelijk lastens de Klant te ontbinden overeenkomstig Artikel 9.3. De opstartvergoeding wordt onder geen enkel beding terugbetaald aan de Klant.
    • Indien Addmodum haar Diensten aanbiedt vanuit haar eigen kantoor, dan is de Klant hiervoor bijkomende een maandelijkse vergoeding verschuldigd, waarvan het bedrag bepaald is in de Bijzondere Voorwaarden.

Indien Addmodum haar Diensten aanbiedt op een door de Klant aangewezen locatie, dan is de Klant hiervoor een bijkomende vergoeding verschuldigd: (i) een eenheidsprijs per gereden kilometer (heen en terug, te rekenen vanaf en tot de maatschappelijke zetel van Addmodum) waarvan het bedrag is bepaalde in de Bijzondere Voorwaarden; en (ii) een ritvergoeding van en naar het adres van de zetel van de Klant of enig ander door de Klant aangeduid adres (bvb. andere vestigingseenheid) waarvan het bedrag is bepaalde in de Bijzondere Voorwaarden.

  • Indien de Klant een snellere reactie wenst zoals bepaald in Artikel 5 zal hij hiervoor een bijkomende vergoeding verschuldigd zijn aan Addmodum per begonnen uur, waarvan het bedrag bepaald is in de Bijzondere Voorwaarden.
  • Ingeval de leveranciers van Addmodum hun prijzen t.o.v. Addmodum verhogen of ingeval van een wijziging van het wetgevend kader (bijvoorbeeld de verhoging of oplegging van een taks of heffing), heeft Addmodum het recht om deze prijsverhoging onverkort door te rekenen aan de Klant. Dit Artikel geldt onverminderd Artikel 20.6.
  • Prijzen kunnen steeds in onderling akkoord worden gewijzigd (hetgeen o.a. kan bewezen worden door de verdere uitvoering van de Overeenkomst of de betaling van de facturatie).
  • Addmodum heeft het recht om de prijs jaarlijks ten hoogste voor 80% te herzien in geval van (i) een verhoging van één of meer reële kostprijsfactoren of (ii) een verhoging van overheidsheffingen. Op verzoek van Addmodum kan de prijs worden herzien volgens de volgende formule:

p = P [a x (S/S°) + b]

p = de herziene prijs,

P = de prijs zoals initieel vastgesteld,

S=het indexcijfer van de arbeidskosten, vastgesteld tijdens de uitvoering (index PC 200),

S°=het indexcijfer van de arbeidskosten, geldend bij de ondertekening van deze overeenkomst (index PC 200),

 

In bovenstaande herzieningsformule hebben de coëfficiënten a, b en c respectievelijk de hierna opgegeven vaste waarden: a=0,80; b=0,20. De toepassing van dit Artikel kan nooit leiden tot een prijsdaling. Indien de leveranciers van Addmodum hun prijzen indexeren, heeft Addmodum het recht de geïndexeerde prijzen door te rekenen.

 

  • Addmodum bezorgt de facturen elektronisch via het door de Klant aangegeven e-mailadres.
  • Een factuur kan maar geldig geprotesteerd worden binnen een termijn van 7 dagen na de verzending ervan middels een aangetekend of per e-mail met ontvangstbevestiging gemotiveerd schrijven. Iedere factuur die niet op voormelde wijze geprotesteerd werd, is onherroepelijk aanvaard.
  • Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, factureert Addmodum haar Diensten bij aanvang van de betrokken periode. Zo zal Addmodum in het begin van iedere maand een factuur uitstellen houdende enerzijds de forfaitaire vergoeding van de Diensten voor de komende maand en anderzijds de afrekening van de kosten die niet in de forfaitaire vergoeding inbegrepen zijn van de afgelopen maand.
  • Addmodum heeft steeds het recht voorschotten op te vragen van de Klant (o.m. voor bepaalde regularisatie- en/of ontwikkelingswerken).
  • De door de Klant verschuldigde bedragen dienen te worden voldaan binnen 7 dagen na factuurdatum.
  • Bij ontstentenis aan integrale en tijdige betaling, heeft Addmodum van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht (i) op nalatigheidsinteresten gelijk aan de interestvoet zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, (ii) alsook op een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van EUR 100,- (onverminderd het recht van Addmodum om een hogere vergoeding te eisen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade).
  • Bij ontstentenis aan betaling op de datum van opeisbaarheid van één of meer facturen, worden alle openstaande, maar nog niet opeisbare facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar.
  • Alle betalingen door de Klant worden eerst toegerekend op de interesten, schadevergoeding en eventuele kosten, en pas daarna op de hoofdsom van de langst vervallen factu(u)r(en).
  • Addmodum heeft het recht om alle bedragen die zij aan de Klant uit welken hoofde ook verschuldigd zou zijn, te compenseren met de bedragen die de Klant aan Addmodum verschuldigd is, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Addmodum, is compensatie door de Klant niet toegestaan.
  • Indien de Klant uit meerdere personen (natuurlijke en/of rechtspersonen) bestaat, zijn deze hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot de betalingen waartoe deze Algemene Voorwaarden en/of de Overeenkomst hen verplicht.
  • Diensten geleverd door Addmodum aan de Klant die niet zijn opgenomen in de Overeenkomst worden afzonderlijk gefactureerd aan de Klant aan de daarvoor alsdan geldende tarieven van Addmodum.

 

  1. Waarborg
    • De Klant is er, voor zover bepaald in de Bijzondere Voorwaarden, toe gehouden om bij het sluiten van de Overeenkomst voor de ganse duurtijd van de Overeenkomst een waarborg ten gunste van Addmodum te stellen teneinde de eerbiediging van de verbintenissen van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst te waarborgen (de Waarborg). De Waarborg kan de vorm aannemen van de storting op een rekening van Addmodum, onverminderd andere Waarborgvormen. Het bedrag en de modaliteiten van de Waarborg zijn bepaald in de Bijzondere Voorwaarden. Addmodum heeft het recht om voor specifieke Diensten (bvb. de Diensten Sociale Dienstverrichter) een specifieke Waarborg te eisen.
    • De Waarborg zal worden vrijgegeven aan de Klant ten vroegste 1 maand na afloop van de Overeenkomst op voorwaarde dat de Klant al zijn verbintenissen uit hoofde van de Overeenkomst heeft gerespecteerd. Voor het geval de Klant zijn verbintenissen uit hoofde van de Overeenkomst schendt, heeft Addmodum, zelfs tijdens de Overeenkomst, het recht om de Waarborg al dan niet integraal ten belope van de schuld van de Klant te innen tot betaling van de schuld van de Klant, onverminderd de overige wettelijke en contractuele rechten van Addmodum. Voor zover als nodig, gelden deze Algemene Voorwaarden als machtiging door de Klant aan Addmodum tot inning.

 

  1. Duur van de Overeenkomst
    • Onverminderd specifieke schriftelijke andersluidende bepaling (bvb. in Artikel 24), wordt de Overeenkomst voor de Diensten Administratiekantoor aangegaan voor een bepaalde duur van 1 jaar waarbij de Overeenkomst automatisch en van rechtswege telkens opeenvolgend verlengd wordt voor een (nieuwe) termijn van 1 jaar, tenzij één van de Partijen uiterlijk 3 maanden voor deze verlenging de Overeenkomst heeft opgezegd per aangetekend schrijven gericht aan de andere partij. De kennisgeving van de opzegging geschiedt steeds per aangetekende brief waarin het begin en het einde van de opzeggingstermijn wordt aangegeven.
    • Indien de Klant de Overeenkomst voor de contractuele duurtijd zoals bepaald in Artikel 8.1 beëindigt, is de Klant Addmodum een verbrekingsvergoeding verschuldigd gelijk aan de normale vergoeding voor de resterende duur van de Overeenkomst (onverminderd bijzondere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden). Het voorgaande laat de verplichting van de Klant om tot integrale betaling over te gaan van alle uitgevoerde Diensten onverlet. Dit Artikel geldt onverminderd specifieke schriftelijke andersluidende bepaling (bvb. Artikel 24).
    • De Klant erkent en aanvaardt dat Addmodum, na de beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, aansluitend alle gegevens van de Klant onherroepelijk kan verwijderen.

 

  1. Wanprestaties en beëindiging van de Overeenkomst
    • Addmodum is gerechtigd om met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beperken indien de Klant tekortkomt aan een van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst of onder deze Algemene Voorwaarden (zoals, doch niet beperkt tot laattijdige betaling van de facturatie). Addmodum brengt de Klant schriftelijk op de hoogte van de opschorting. Addmodum is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige (rechtstreekse of onrechtstreekse) schade die de Klant hierdoor zou lijden.
    • De Klant blijft tijdens de volledige periode van opschorting verplicht om de (volledige) prijs, alsook alle bijkomende kosten te betalen.
    • In geval van een tekortkoming door de Klant aan een van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst of onder deze Algemene Voorwaarden, kan Addmodum bovendien de Overeenkomst lastens de Klant onmiddellijk en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk ontbinden middels een aangetekend schrijven en mits de toekenning van een remediëringstermijn van 15 dagen.
    • Addmodum heeft het recht de Overeenkomst met de Klant zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden lastens de Klant, wanneer het duidelijk is dat de Klant, na te zijn aangemaand om binnen een termijn van 15 dagen voldoende waarborgen te bieden voor de goede uitvoering van zijn verbintenissen, zijn verbintenissen niet zal nakomen en dat de gevolgen van die niet-nakoming voldoende ernstig zijn voor Addmodum.
    • Indien Addmodum de Overeenkomst lastens de Klant buitengerechtelijk ontbindt overeenkomstig Artikel 9.3 of Artikel 9.4, is de Klant Addmodum een schadevergoeding verschuldigd zoals bepaald in Artikel 8.2, onverminderd het recht van Addmodum op vergoeding van de geleverde Diensten.
    • Addmodum heeft het recht de Overeenkomst van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, te ontbinden indien de Klant failliet verklaard wordt, zijn activiteiten stopzet of vereffend wordt. In voorkomend geval worden alle openstaande, maar nog niet opeisbare facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar.
    • De toepassing van het recht op prijsvermindering (overeenkomstig artikel 5.83, 4° BW iuncto97 BW) en op vervanging (overeenkomstig artikels 5.85 iuncto 5.235 BW) is uitgesloten.
    • Dit Artikel laat de aanvullende rechten van Addmodum m.b.t. specifieke Diensten onverlet.

 

  1. Aansprakelijkheid
    • Addmodum is enkel aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit haar bedrog, de opzettelijke of daarmee gelijk te stellen zware fout van haarzelf of van haar aangestelden of de schade die het gevolg is van het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen van de Overeenkomst.
    • Addmodum is niet aansprakelijk voor:

 

  • indirecte en gevolgschade zoals doch niet beperkt tot economische schade (o.a. winstderving, tijdverlies, verlies van opportuniteiten, verlies aan goodwill, toename van algemene kosten, verstoring van handelsactiviteiten verlies van klanten, vorderingen van derden, etc. of enige andere vorm van economische schade), immateriële schade (o.a. reputatieschade) en schade aan andere producten;
  • (de schade die het gevolg is van) Overmacht, noch voor schade veroorzaakt door toeval, een externe oorzaak;
  • handelingen of nalatigheden van de Klant, zijn aangestelden en/of derden (o.a. door onjuiste of onvolledige informatie van de Klant of doordat de Klant een van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst of onder deze Algemene Voorwaarden niet naleeft);
  • gebeurlijke ongevallen;
  • misverstanden, vertragingen of niet behoorlijk overkomen van bestellingen en mededelingen ten gevolge van het gebruik van internet of enig ander communicatiemiddel;
  • schade, verlies of diefstal van de producten of materialen die haar door de Klant worden toevertrouwd, zoals doch niet beperkt tot verlies van gegevens (o.a. door problemen in de cloud).

 

  • Enkel de Klant is aansprakelijk voor de doeleinden waarvoor hij de Diensten van Addmodum aanwendt, alsook voor enige, al dan niet uit de wet voortvloeiende (aangifte)verplichting (o.a. financiële en fiscale verplichtingen).
  • In ieder geval dient de Klant binnen de 15 dagen na vaststelling van eventuele schade Addmodum aangetekend in kennis te stellen van het schadeverwekkende feit, bij gebreke waaraan de klacht niet wordt aanvaard en de Klant geacht wordt afstand te doen van elk (vorderings)recht lastens Addmodum.
  • Bij schending van enige op hem rustende verplichting (o.m. uit hoofde van deze Algemene Voorwaarden) zal de Klant Addmodum integraal vergoeden voor alle schade die Addmodum leidt. De Klant vrijwaart Addmodum tevens voor iedere schadeaanspraak van derden ten gevolge van de uitvoering van de Overeenkomst (d.i. integrale schadeloosstelling van Addmodum voor alle kosten, schaden en renten die voor Addmodum mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van door derden ingestelde (rechts‑)vorderingen).
  • Addmodum kan in geen geval hoofdelijk, ondeelbaar of in solidum met derden gehouden zijn schade te vergoeden.
  • Onverminderd het voorgaande, is de aansprakelijkheid van Addmodum, ongeacht de omvang van de schade en de soort tekortkoming, steeds beperkt tot het bedrag dat daadwerkelijk door haar verzekeraar werd uitbetaald of, bij ontstentenis daaraan, het bedrag gelijk aan de door de Klant aan Addmodum betaalde vergoeding gedurende de 3 maanden voorafgaand aan de gebeurtenis waarop de klacht is gebaseerd.
  • Addmodum is enkel contractueel aansprakelijk ten aanzien van de Klant. De toepassing van de buitencontractuele aansprakelijkheid tussen Addmodum en de Klant is uitgesloten.
  • Voor het verlenen van de Diensten past Addmodum de toepasselijke (fiscale, sociale en andere) wetgeving toe o.b.v. de gegevens meegedeeld door de Klant en binnen de grenzen van de aan Addmodum door de Klant verleende instructies.
  • Alle inlichtingen en elk advies verstrekt door Addmodum (bvb. betreffende de vaststelling van een paritair comité, de toepassing van CAO’s) zijn informatief en kunnen in geen enkel geval de aansprakelijkheid van Addmodum in het gedrang brengen.

 

  1. Overmacht
    • De prestaties van Addmodum worden in geval van Overmacht geheel, dan wel gedeeltelijk opgeschort voor de volledige duur ervan, zonder dat de Klant enig recht op schadevergoeding heeft. In voorkomend geval wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de opschorting.
    • Indien de Overmacht langer duurt dan 3 maanden zullen de Partijen te goeder trouw de Overeenkomst heronderhandelen. Indien de heronderhandeling vruchteloos dan wel zinloos blijken te zijn, heeft iedere Partij het recht de Overeenkomst onmiddellijk en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, te beëindigen. In voorkomend geval vergoedt de Klant Addmodum voor de reeds geleverde Diensten.

 

  1. Niet-concurrentie en niet-afwerving
    • De Klant verbindt zich ertoe tijdens de duurtijd van de Overeenkomst, alsook gedurende een periode van 6 maanden na het einde van de Overeenkomst (om welke reden dan ook), in België, zelfstandig of in samenwerking met anderen, rechtstreeks of onrechtstreeks deel te nemen (in de breedste zin van het woord) aan activiteiten die concurrerend zijn met de activiteiten van Addmodum.

Bij overtreding van dit Artikel 12.1 is de Klant gehouden tot betaling aan Addmodum van een forfaitaire schadevergoeding van EUR 750,- per inbreuk, onverminderd het recht van Addmodum om een hogere schadevergoeding te eisen voor het geval de schade groter zou zijn. Partijen erkennen dat deze forfaitaire schadevergoeding de redelijke voorzienbare schade dekt van Addmodum in geval van overtreding en derhalve redelijk is.

  • De Klant verbindt zich ertoe tijdens de duurtijd van de Overeenkomst, alsook gedurende een periode van 6 maanden na het einde van de Overeenkomst (om welke reden dan ook), noch rechtstreeks noch onrechtstreeks, personeelsleden en zelfstandige medewerkers (al dan niet handelend als eenmanszaak dan wel via een vennootschap) van Addmodum te benaderen teneinde hen in dienst te nemen, door derden te laten in dienst nemen en/of met hen samen te werken.

Bij overtreding van dit Artikel 12.2 is de Klant gehouden tot betaling aan Addmodum van een forfaitaire schadevergoeding van 1 jaar brutoloon van het afgeworven personeelslid resp. 1 jaar vergoeding van de zelfstandige medewerker, onverminderd het recht van Addmodum om een hogere schadevergoeding te eisen voor het geval de schade groter zou zijn. Partijen erkennen dat deze forfaitaire schadevergoeding de redelijke voorzienbare schade dekt van Addmodum in geval van overtreding en derhalve redelijk is.

  • De Klant verbindt zich ertoe tijdens de duurtijd van de Overeenkomst, alsook gedurende een periode van 6 maanden na het einde van de Overeenkomst (om welke reden dan ook), noch rechtstreeks noch onrechtstreeks, de klanten en andere contractpartijen van Addmodum te benaderen teneinde hen af te werven, hun overeenkomst met Addmodum te beëindigen en/of de voorwaarden van hun overeenkomst met Addmodum op voor Addmodum nadelige wijze te wijzigen.

Bij overtreding van dit Artikel 12.3 is de Klant gehouden tot betaling aan Addmodum van een forfaitaire schadevergoeding van EUR 5.000,- per inbreuk, onverminderd het recht van Addmodum om een hogere schadevergoeding te eisen voor het geval de schade groter zou zijn. Partijen erkennen dat deze forfaitaire schadevergoeding de redelijke voorzienbare schade dekt van Addmodum in geval van overtreding en derhalve redelijk is.

 

  1. Intellectuele eigendomsrechten en publiciteit
    • Alle Intellectuele Eigendomsrechten op elke creatie, werk, inspanning, concept, idee, verbetering, wijziging, technologie, oplossing, systeem, product, uitvinding, methode, werkwijze, opzoeking, ontwikkeling, proces, studie, schema, analyse, document, onderzoek, realisatie, knowhow, databank, (waarde)strategie, software(tool) of computerprogramma, embedded software, firmware, applicatie, onderdelen van software, softwarecode (doelcode en broncode), voorbereidend materiaal, add-on(s), extensie, functionaliteit, functie, Dienst, update, data, bewerking, interface, tekening, schets, plan, ontwerp, vormgeving, teken, logo, branding, grafische elementen, look & feel, marketingmateriaal, websites, tekst(en), video’s, audiovisuele creaties (met of zonder geluid), foto’s, enige andere content of informatie dan wel eender welke intellectuele prestatie van Addmodum of resultaat van elke intellectuele of scheppende activiteit van Addmodum, van welke aard dan ook, in welke uitdrukkingsvorm of op welke drager dan ook, tot stand gebracht en/of ontwikkeld in het kader van de Overeenkomst, behoren tot de exclusieve eigendom van Addmodum of haar leverancier.
    • Geen enkele bepaling in de Overeenkomst zal kunnen worden opgevat als zijnde een volledige of gedeeltelijke overdracht of licentie van deze Intellectuele Eigendomsrechten aan de Klant.
    • Het is de Klant niet toegestaan enig merk, ontwerp of domeinnaam van Addmodum of een daarmee overeenstemmend teken te gebruiken of te registeren in enig land, waar ook ter wereld.
    • De Klant garandeert dat hij gerechtigd is de software, diensten en/of gegevens die hij op enigerlei wijze gebruikt of bewaart in het kader van de Diensten, te gebruiken of te bewaren (bijvoorbeeld als licentiehouder of titularis van de erop betrekking hebbende intellectuele eigendomsrechten). Alleszins zal de Klant Addmodum integraal en onbeperkt, in hoofdsom, interesten en (gerechts- en advocaten)kosten, vrijwaren jegens alle aanspraken van derden in dit verband.
    • Voor de volledige duur van de Overeenkomst verleent de Klant aan Addmodum een niet-exclusieve en kosteloze licentie tot het gebruik van de Intellectuele Eigendomsrechten van de Klant.
    • De Klant verleent aan Addmodum een beperkte, niet-overdraagbare, niet-exclusieve licentie om de merken, de handelsnaam en/of de vennootschapsnaam van de Klant te gebruiken in alle reclame-, promotie- en marketingmateriaal of vergelijkbare communicatie, met inbegrip van de website van Addmodum, om de Klant als klant van Addmodum te identificeren.
    • Dit Artikel geldt onverminderd bijzondere bepalingen in deze Overeenkomst (bvb. m.b.t. de Intellectuele Eigendomsrechten op de Applicatie).

 

  1. Verwerking van persoonsgegevens
    • Addmodum treft alle passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de Overeenkomst in overeenstemming is met de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, w.o. de AVG. Zij treft o.m. ook alle passende beveiligingsmaatregelen ter bescherming van persoonsgegevens die via de Diensten worden verwerkt. Op de verwerking van persoonsgegevens door Addmodum is haar privacy policy van toepassing die kan worden geraadpleegd op https://addmodum.be/privacy/. Indien en voor zover Addmodum t.a.v. de Klant kwalificeert als een verwerker van persoonsgegevens, waarbij zij in het kader van de Overeenkomst persoonsgegevens van bepaalde betrokkenen (bv. klanten, medewerkers, werknemers, dienstverleners of leveranciers van de Klant) verwerkt op instructie en ten behoeve van de Klant, zijn de bepalingen van het Addendum inzake gegevensverwerking gevoegd bij de Overeenkomst van toepassing, hetgeen geldt als een overeenkomst inzake gegevensverwerking in de zin van artikel 28.3 AVG.
    • In ieder geval zal de Klant de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, met inbegrip van de AVG, naleven en hiertoe alle passende technische en organisatorische maatregelen treffen. De Klant vrijwaart Addmodum integraal in hoofdsom, interesten en (gerechts- of advocaten)kosten voor alle aanspraken van derden in dit verband.
    • Voor meer informatie over het gebruik van cookies op de Website kan de Klant de cookie policy van Addmodum raadplegen: https://addmodum.be/privacy/.

 

  1. Varia
    • De Klant is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Addmodum. Addmodum daarentegen heeft het recht om haar rechten en/of plichten uit hoofde van de Overeenkomst over te dragen aan derden. In voorkomend geval zal deze overdracht tegenstelbaar zijn aan de Klant na eenvoudige schriftelijke kennisgeving door Addmodum, waarna deze laatste bevrijd zal zijn van haar contractuele verplichtingen. In geval van voormelde overdracht blijft de Overeenkomst onverminderd voortbestaan tussen de Klant en de derde.
    • De nietigheid, ongeldigheid of niet-uitvoerbaarheid van een of meerdere bepalingen van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden heeft op geen enkele wijze de nietigheid, ongeldigheid en/of niet-uitvoerbaarheid van de overige bepalingen van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden tot gevolg. In geval één van de bepalingen enige wettelijke beperking overschrijdt, zal de betreffende bepaling of het gedeelte ervan niet nietig zijn, maar worden Partijen geacht te zijn overeengekomen dat deze bepaling of het strijdige gedeelte ervan wordt verminderd of beperkt tot het maximum dat is toegestaan onder het toepasselijke recht en zal elke bepaling of het gedeelte ervan die/dat deze limieten overschrijdt, van rechtswege worden aangepast of vervangen door een geldige clausule die zo dicht mogelijk aansluit bij de bedoeling van Partijen. De rechter heeft de bevoegdheid om de nietige, ongeldige of onafdwingbare bepaling zodanig aan te passen dat deze geldig en afdwingbaar wordt en tegelijk zo nauw mogelijk aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling van Partijen.
    • Op geen enkele wijze kan enig doen of nalaten van Addmodum of enige bepaling in de Overeenkomst worden beschouwd als een afstand van recht ten nadele van Addmodum.
    • De toepassing van het recht op nietigverklaring (overeenkomstig artikel 5.59 BW) is uitgesloten.

 

  1. Geschillen
    • Alle Overeenkomsten tussen Addmodum en de Klant worden beheerst door Belgisch recht.
    • Enkel de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van Addmodum zijn territoriaal bevoegd om kennis te nemen van enig geschil tussen Addmodum en de Klant, onverminderd het recht van Addmodum om een procedure te initiëren voor iedere rechtbank bevoegd op basis van de maatschappelijke zetel van de Klant.

 

  1. Algemene voorwaarden voor Diensten Administratiekantoor

 

  1. Voorwerp
    • De door Addmodum geleverde Diensten Administratiekantoor omvatten o.m. (i) algemene administratie (bvb. opvolging van verzekeringen, administratie van het mobiliteitspark, klassement, opvolging van mailboxen, aankoopbeheer (bvb. voor kantoormateriaal), workflow- en agendabeheer, secretariaatsdiensten, veiligheid en preventie (zonder dat Addmodum diensten als preventieadviseur verleent), beheer van KMO-portefeuille), en (ii) financiële administratie (waaronder opmaak en administratieve verwerking van facturen, opzetten van CRM- en facturatietools, implementatie van digitale pakketten, opvolging van documentenstromen, debiteurenbeheer, doch onverminderd Artikel 17.2), zoals nader opgelijst in de Bijzondere Voorwaarden.
    • De Klant erkent en aanvaardt dat Addmodum geenszins een boekhoud- of accountancykantoor is. Addmodum verricht geen van de beroepsactiviteiten zoals bepaald in artikel 3 van de Wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur. Addmodum staat o.a. niet in voor enige, al dan niet door de wet opgelegde, aangifte (btw, belasting, RSZ, etc). De Klant zal Addmodum integraal vrijwaren en schadeloos stellen indien Addmodum door toedoen van de Klant door enige derde aangesproken wordt wegens het beweerd voeren van diensten als boekhoud- of accountancy kantoor.

 

  • Algemene voorwaarden voor Diensten Sociale Dienstverrichter

 

  1. Voorwerp
    • De door Addmodum geleverde Diensten Sociale Dienstverrichter kunnen o.m. omvatten beheer van loon- en werknemersadministratie (e. zgn. “payroll beheer”) van de Klant, de ter beschikking stelling van een Addmodum medewerker voor de verwerking van de loon- en werknemersadministratie van de Klant, het verlenen van HR-coachingdiensten aan de werknemers van de Klant, het verlenen van juridische bijstand aan de Klant. Addmodum kan de Diensten Sociale Dienstverrichter via verschillende pakketten leveren aan de Klant, ongeacht de benaming van de pakketten waarvan Addmodum de naam steeds kan wijzigen, bvb. “uw payroll met een zonnetje”, “uw payroll met een sterretje”, “uw payroll met een hartje”; de Diensten Sociale Dienstverrichter die het voorwerp uitmaken van de pakketten “uw payroll met een sterretje” en “uw payroll met een hartje” kunnen ook worden verleend zonder dat de Klant een Licentie op de Applicatie heeft. De Diensten Sociale Dienstverrichter die het voorwerp zijn van de Overeenkomst zijn op limitatieve wijze opgelijst in de door de Klant aanvaarde Offerte (i.e. de Bijzondere Voorwaarden); de Diensten van Addmodum in het kader van de Overeenkomst Sociale Dienstverrichter zijn beperkt tot wat daarin is overeengekomen.
    • De Klant erkent en aanvaardt dat Addmodum geen sociaal secretariaat is. Addmodum int derhalve geen sociale bijdragen van de Klant m.o.o. doorstorting naar de instellingen belast met de inning van sociale zekerheidsbijdragen. De Klant zal Addmodum integraal vrijwaren en schadeloos stellen indien Addmodum door toedoen van de Klant door enige derde aangesproken wordt wegens het beweerd voeren van diensten als sociaal secretariaat. De Klant sluit een afzonderlijke aansluitingsovereenkomst met een sociaal secretariaat.
    • In het kader van de Diensten Sociale Dienstverrichter kan Addmodum aan de Klant (een Licentie op) de Applicatie ter beschikking stellen (m.n. in het kader van het pakket “uw payroll met een zonnetje”), op voorwaarde dat de Klant een afzonderlijke aansluitingsovereenkomst sluit of heeft gesloten met Partena als sociaal secretariaat. Voor het geval de Klant gebruik wenst te maken van de Applicatie, is hij er aldus toe gehouden een afzonderlijke aansluitingsovereenkomst met Partena als sociaal secretariaat af te sluiten. De Klant erkent en aanvaardt de Applicatie enkel te kunnen gebruiken als hij eveneens een aansluitingsovereenkomst met Partena als sociaal secretariaat afsluit; voor het geval de Klant geen aansluitingsovereenkomst sluit of heeft gesloten met Partena, kan de Klant geen gebruik maken van de Applicatie. De Klant erkent en aanvaardt dat de Diensten Sociale Dienstverrichter via de Applicatie kunnen worden verleend en dat de finale berekeningen (bvb. loonberekeningen, berekeningen vakantiegeld, etc.) gebeuren door de loonmotor van het sociaal secretariaat dat de Applicatie beheert, m.n. Partena. De Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter met (een Licentie op) de Applicatie wordt gesloten onder de cumulatieve opschortende voorwaarden van (a) het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Addmodum en Partena, (b) het afsluiten van een aansluitingsovereenkomst tussen Partena en de Klant voor de prestaties door Partena als sociaal secretariaat, en (c) activering door Partena van de Applicatie voor de Klant.
    • De Klant stelt Addmodum aan als haar lasthebber met het oog op de uitvoering van de Diensten Sociale Dienstverrichter. Voor zover als nodig voor bepaalde rechtshandelingen, zal de Klant, op eerste verzoek van Addmodum, een bijzonder mandaat verlenen aan Addmodum.
    • De werknemers van de Klant worden geen werknemers van Addmodum. Addmodum zal op geen enkele wijze controle of gezag uitoefenen over de werknemers van de Klant.

 

  1. Gebruiksrecht op de Applicatie
    • Voor het geval de Klant is aangesloten of, tegelijk met het sluiten van een Overeenkomst voor Diensten Sociale Dienstverrichter met Addmodum, aansluit bij Partena als sociaal secretariaat en een Overeenkomst met Addmodum sluit voor de Diensten Sociale Dienstverrichter, kan Addmodum (m.n. in het kader van het pakket “uw payroll met een zonnetje”), in haar hoedanigheid van (hoofd)licentiehouder, voor de duurtijd van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter, aan de Klant een gebruiksrecht op de Applicatie onder de vorm van een sublicentie ter beschikking stellen (de Licentie).
    • De Applicatie heeft de functionaliteiten zoals beschreven in de Bijzondere Voorwaarden.
    • De Licentie is een beperkt, persoonlijk, niet-exclusief, niet-overdraagbaar, niet-sublicentieerbaar (behoudens zoals bepaald in Artikel 19.4.1.2) en herroepbaar recht om de Applicatie te installeren en te gebruiken op alle apparaten die eigendom zijn van of beheerd worden door de Klant voor intern HR-beheer.
    • De volgende bepalingen zijn van toepassing op de Licentie:

 

  • Voorwerp

 

  • De Klant heeft het recht om de Applicatie te gebruiken tijdens transacties met het sociaal secretariaat Partena.
  • De Klant heeft het recht om de Applicatie, of een deel ervan, ter beschikking te stellen aan haar werknemers en/of zelfstandige medewerkers, en daarvoor, al dan niet door tussenkomst van Addmodum of Partena, gebruikersaccounts aan te maken, o.m. voor opvolging van eigen documenten (bvb. loonfiches, fiscale fiches, medische attesten, afwezigheidsbewijzen, diploma), voor kalenderbeheer (bvb. aanvraag, registratie en opvolging van afwezigheden (bvb. wegens vakantie)), voor invoer en beheer van hun persoonsgegevens, voor talentmanagement (bvb. optimalisering van functieomschrijvingen, competentiebeheer en follow-up van evaluaties), beheer van opleidingen (bvb. opleidingsoverzichten en -doelstellingen, inschrijving in en validering van opleidingen, rapportering), kostenbeheer, etc.
  • Het gebruik van de Applicatie wordt aan de Klant in licentie gegeven, niet verkocht.
  • Het gebruiksrecht op de Applicatie is beperkt tot het aantal gebruikers bepaald in de Overeenkomst of later tussen Partijen schriftelijk overeengekomen.
  • De Klant verbindt zich ertoe zijn aangestelden ervan te informeren dat zij voorafgaandelijk aan het gebruik van de Applicatie de eindgebruikerslicentie m.b.t. de Applicatie moeten aanvaarden en respecteren, als voorwaarde om de Applicatie te kunnen gebruiken.
  • De toegangsrechten tot de Applicatie worden beperkt tot en onder het toezicht gehouden van de personen die de Klant daartoe uitdrukkelijk heeft aangeduid. De Klant dient uiterlijk op de eerste dag van de ingebruikname van de Applicatie en onverwijld na een wijziging van de toegangsgerechtigden de namen en functies mee te delen van de personen die toegang hebben tot de Applicatie. De namen en functies van de personen die geen toegangsrecht meer hebben tot de Applicatie (bvb. wegens beëindiging van de samenwerking tussen de Klant en de betreffende persoon) moeten eveneens onverwijld door de Klant aan Addmodum worden meegedeeld.

 

  • Beperkingen

 

  • De Klant verbindt zich ertoe de Applicatie niet te gebruiken in strijd met de Licentie en/of de toepasselijke wet- en/of regelgeving.
  • Het is de Klant niet toegestaan de Applicatie te gebruiken voor de opslag en/of verzending van illegale (bvb. frauduleuze, discriminerende), beledigende, gewelddadige, obscene en/of onterende gegevens en/of berekening, en/of gegevens en/of berichten die strijdig zijn met de openbare orde en/of de goede zeden, en/of gegevens en/of berichten die schade kunnen toebrengen aan het privé-leven van een of meerdere personen, en/of gegevens en/of berichten die de goede werking van de Applicatie kunnen verstoren (zoals malware, computervirussen).
  • De Klant heeft niet het recht om de Applicatie en/of de Licentie geheel of gedeeltelijk, in welke vorm ook, al dan niet gewijzigd, over te dragen of in sublicentie te geven aan derden (behoudens het beperkt gebruiksrecht voor haar werknemers en zelfstandige medewerkers overeenkomstig Artikel 19.4.1.2), zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Addmodum.

 

  • Addmodum zal de Klant richtlijnen geven omtrent de locatie waarop de Applicatie kan worden gedownload of vanwaar toegang tot de Applicatie kan worden verkregen. E.e.a. kan wijzigen tijdens de duurtijd van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter.

 

  • Duurtijd

 

  • De duurtijd van de Licentie stemt overeen met de duurtijd van de Overeenkomst tussen Addmodum en de Klant voor de Diensten Sociale Dienstverrichter.
  • Addmodum is gerechtigd om met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, de gebruiksmogelijkheden van en/of de toegang tot de Applicatie geheel of gedeeltelijk op te schorten en dus te beperken, indien de Klant tekortkomt aan een van zijn verplichtingen onder de Licentie of de Overeenkomst (zoals, doch niet beperkt tot laattijdige betaling van de facturatie). Addmodum brengt de Klant schriftelijk op de hoogte van de opschorting. Addmodum is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige (rechtstreekse of onrechtstreekse) schade die de Klant hierdoor zou lijden; zo is Addmodum in geval van opschorting op geen enkele wijze aansprakelijk voor laattijdige loonberekeningen.
  • In aanvulling op de beëindigingsmodaliteiten zoals bepaald in Artikel 9.3, heeft Addmodum het recht om de Licentie ten laste van de Klant te ontbinden voor het geval de Klant een inbreuk pleegt op de bepalingen van de Licentie en nalaat hieraan binnen tien 15 dagen te remediëren na daartoe per aangetekend schrijven in gebreke te zijn gesteld.
  • De Licentie neemt automatisch en van rechtswege een einde indien de (hoofd)licentie tussen Partena en Addmodum eindigt, om welke reden dan ook; in voorkomend geval is Addmodum op geen enkele wijze schadevergoeding verschuldigd aan de Klant.
  • Bij beëindiging van de Licentie, ongeacht om welke reden, (i) moet de Klant het gebruik van de Applicatie staken, en (ii) kan de Klant geen gebruik meer maken van de Applicatie en zal Addmodum geen toegang meer verlenen tot de Applicatie.

 

  • Prijzen en betaling

 

  • Als tegenprestatie voor de Licentie heeft Addmodum recht op een vergoeding.
  • De vergoeding voor de Licentie is bepaald in de Bijzondere Voorwaarden en wordt van tijd tot tijd aangepast in functie van het aantal medewerkers van de Klant dat beheerd wordt via de Applicatie.
  • Addmodum heeft het recht eventuele prijsstijgingen van haar leverancier voor de Applicatie integraal door te rekenen aan de Klant, onverminderd Artikel 6.8.
  • Addmodum factureert de vergoeding voor de Licentie op maandbasis vooruit voor de komende kalendermaand. De vergoeding voor de Licentie is betaalbaar ten laatste op de eerste Werkdag van de maand waarop de betreffende vergoeding betrekking heeft.

 

  • Updates

 

  • Addmodum (of haar leverancier) kan te allen tijde een update of een upgrade (daarin begrepen zelfs een geheel nieuwe (eigen) versie als alternatief) voor de Applicatie ter beschikking van de Klant stellen met verzoek om die onmiddellijk te downloaden en te installeren. (De leverancier van) Addmodum kan de release van een update, upgrade en/of patch ter kennis brengen van de Klant door een melding in de applicatie (bvb. via een banner), door een melding door een IT’er, of anderszins.
  • De Klant moet alle updates en/of upgrades downloaden om van de laatste versie van de Applicatie en alle functies ervan te kunnen genieten.
  • Addmodum kan de Klant ervan in kennis stellen dat bepaalde versies of revisies van de Applicatie niet langer ondersteund worden en dat de Klant (en zijn aangestelden), om de Applicatie te blijven gebruiken, een bijgewerkte, herziene of nieuwe versie van de Applicatie moeten downloaden en installeren.
  • De Klant erkent dat (een of meer functies van de) Applicatie onbruikbaar (kunnen) kan zijn tijdens onderhoud, waaronder installatie van updates of upgrades en/of server- en/of andere technische ingrepen, en doet definitief en onherroepelijk afstand van alle rechten, vorderingen en aanspraken t.a.v. Addmodum.
  • Ingeval de Klant technische support nodig heeft als gevolg van technische problemen met de Applicatie, kan de Klant op Werkdagen contact opnemen met Addmodum via itsupport@addmodum.be. De Klant heeft geen recht op ondersteuning voor algemene en “how-to” De Klant aanvaardt dat support onmogelijk kan zijn als de Klant en zijn aangestelden niet de laatste versie van de Applicatie gebruiken. Support wordt uitsluitend telefonisch en op afstand (bvb. via een verbinding op afstand) verleend. Op Addmodum rust uitsluitend een inspanningsverbintenis; zij verleent geen enkele garantie tot het behalen van een bepaald resultaat.

 

  • Intellectuele Eigendomsrechten m.b.t. de Applicatie

 

  • Onverminderd Artikel 13, erkent de Klant dat alle Intellectuele Eigendomsrechten m.b.t. de Applicatie de exclusieve eigendom zijn van Addmodum (of haar licentiegever Partena).
  • Het is de Klant niet toegestaan de Applicatie geheel of gedeeltelijk te reproduceren (bvb. aan te passen, te vertalen, te verhuren, te bezorgen) en/of publiek mee te delen en/of er afgeleide werkzaamheden op te baseren, behoudens voor zover zulks noodzakelijk is voor een normaal gebruik van de Applicatie, behoudens de dwingende wettelijke uitzonderingen en behoudens de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.
  • Het is de Klant niet togestaan de Applicatie (of een deel ervan) te decompileren, disassembleren en of te reverse-engineeren.
  • Het is de Klant niet toegestaan de Applicatie te installeren op een apparaat dat niet in eigendom toebehoort aan of beheerd wordt door de Klant. Als de Klant de eigendom of het beheer over de betreffende apparaten overdraagt, moet de Klant de Applicatie van het betreffende apparaat verwijderen.
  • Het is de Klant niet toegestaan eigendomsvermeldingen en/of technische maatregelen m.b.t. de Applicatie te verwijderen of wijzigen.

 

  • Toegang, wachtwoord, hardware, software en beveiliging

 

  • Zonder de toepassing van andere authenticatiemiddelen uit te sluiten die eventueel gedetailleerd beschreven worden in latere mededelingen tussen (de leverancier van) Addmodum en de Klant, heeft de Klant toegang tot de Applicatie met een identificatiemiddel dat hem ter beschikking wordt gesteld door (de leverancier van) Addmodum. Het gebruik van dit identificatiemiddel wordt gelijkgesteld met een handtekening van de Klant. Het identificatiemiddel is persoonlijk en onoverdraagbaar. Elke door de Klant gemachtigde persoon moet er oordeelkundig en gepast gebruik van maken, o.m. wanneer dit gebruikt wordt door een andere daartoe de Klant gemachtigde persoon. Uitsluitend de Klant is aansprakelijk voor elk gebruik van de identificatiemiddelen om de Applicatie te kunnen gebruiken.
  • De Klant is ertoe gehouden te handelen als een normaal, zorgvuldig persoon geplaatst in dezelfde omstandigheden en garandeert dat de door de Klant gemachtigde personen de Applicatie even voorzichtig en oplettend gebruiken als hij van zijn aangestelden eis voor het beheer van zijn eigen informatica-applicaties. De Klant is er o.m. toe gehouden (i) een verantwoordelijke aan te duiden die belast is met de communicatie met Addmodum; (ii) de personen aanduiden die toegangs- en gebruiksrechten hebben op de Applicatie alsook de personen aanduiden die hun toegangs- en gebruiksrechten op de Applicatie verloren hebben (bvb. door vertrek bij de Klant); (iii) gegevens leveren en voortdurend bijwerken die volledig, nauwkeurig en correct zijn en die niet misleidend zijn voor Addmodum en het sociaal secretariaat voor de uitvoering van hun respectieve opdrachten (waaronder de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter).

 

  • Varia

 

  • Addmodum levert voor de Applicatie slechts de waarborgen die de fabrikant of de eigenaar (c. Partena) ervan levert.
  • Addmodum garandeert niet dat de toegang tot de Applicatie en/of tot alle functionaliteiten van de Applicatie op elk ogenblik functioneert, en dat er zich geen enkele fout of technisch probleem kan voordoen.
  • De Klant erkent en aanvaardt dat de toegang tot de Applicatie en/of tot de functionaliteiten van de Applicatie op elk ogenblik geheel of gedeeltelijk onderbroken kan worden (m.n. wegens onderhoud of andere technische werkzaamheden).
  • Op Addmodum rust m.b.t. de Applicatie uitsluitend een inspanningsverbintenis. De Klant erkent en aanvaardt dat Addmodum slechts (hoofd)licentiehouder op de Applicatie is en erop enkel een sublicentie verleent.

 

  1. Vergoeding
    • De Klant is ertoe gehouden om bij het sluiten van de Overeenkomst voor Diensten Sociale Dienstverrichter een eenmalige opstartvergoeding te betalen aan Addmodum. Het bedrag van de opstartvergoeding is bepaald in de Bijzondere Voorwaarden. Betaalt de Klant de opstartvergoeding niet binnen de daartoe gestelde termijn, dan heeft Addmodum het recht om de Overeenkomst voor Diensten Sociale Dienstverrichter buitengerechtelijk lastens de Klant te ontbinden overeenkomstig Artikel 9.3. De opstartvergoeding wordt onder geen enkel beding terugbetaald aan de Klant.
    • Als tegenprestatie voor de Diensten Sociale Dienstverrichter heeft Addmodum recht op een vergoeding. Voor het geheel van de diensten begrepen in de Licentie, de maand loonverwerking, de uitbetaling van de nettolonen, de berekening van de vakantiegelden en eindejaarspremie, de opmaak van de sociale balans, de berekening en de bestelling van maaltijd- en ecocheques bij een externe partij, voor de automatische aanpassing van barema lonen, voor de berekeningen uit dienst en voor de opmaak van de fiscale fiche 281.10 heeft Addmodum recht op een beheersvergoeding (de Beheersvergoeding). De Beheersvergoeding wordt bepaald in functie van het aantal medewerkers van de Klant dat Addmodum in het kader van de Diensten Sociale Dienstverrichter bij aanvang van de Overeenkomst voor Diensten Sociale Dienstverrichter beheert, volgens de staffels zoals bepaald in de Bijzondere Voorwaarden, en wordt aangepast tijdens de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter in functie van het aantal medewerkers van de Klant dat Addmodum doorheen de duurtijd van de Overeenkomst voor Diensten Sociale Dienstverrichter beheert.
    • De Beheersvergoeding (voorwerp van het pakket “uw payroll met een zonnetje”) en de vergoeding voor de ter beschikking stelling aan de Klant van een Addmodum medewerker voor de verwerking van de loon- en werknemersadministratie van de Klant (voorwerp van het pakket “uw payroll met een sterretje”) worden via domiciliëring door de Klant aan Addmodum betaald. De Klant is ertoe gehouden op eerste verzoek van Addmodum alle administratieve formaliteiten daartoe te vervullen.
    • Voor het geval de Klant rechtsbijstand wenst te verkrijgen of specifiek (sociaal)rechtelijk advies wenst te verkrijgen, zal Addmodum beroep doen op door haar aangewezen derde Partijen. Addmodum heeft daarvoor recht op een aanvullende vergoeding waarvan de omvang is bepaald in de Bijzondere Voorwaarden.
    • Eventuele verhogingen van de vergoedingen die het sociaal secretariaat als gevolg van een fout van de Klant aan Addmodum aanrekent (bvb. wegens laattijdige aanlevering van stukken), zijn integraal voor rekening van de Klant, onverminderd het recht van Addmodum om hiervoor een bijkomende verhoging aan te rekenen aan de Klant.
    • Nu Partena zich het recht voorbehoudt om haar vergoedingen te indexeren en aan te passen overeenkomstig de bepalingen van het Organiek Reglement van Partena, dat een integraal onderdeel uitmaakt van de aansluitingsovereenkomst tussen de Klant en Partena, heeft Addmodum het recht om haar volledige vergoedingen (waaronder de Beheersvergoedingen), waarmee de vergoedingen van Partena geheel of gedeeltelijk worden doorbelast aan Addmodum, (ook voor het gedeelte dat geen doorbelasting van vergoedingen van Partena betreft) integraal op dezelfde wijze en met dezelfde frequentie te indexeren resp. aan te passen.

 

  1. Bijzondere verbintenissen van de Klant in het kader van de Diensten Sociale Dienstverrichter
    • De Klant is ertoe gehouden alle informatie en stukken die Addmodum nodig heeft voor de uitvoering van de Diensten Sociale Dienstverrichter tijdig, volledig en correct aan Addmodum over te maken.
    • De Klant moet onmiddellijk en ongeacht het statuut van de werknemer(s) (waarbij hieronder voor het vervolg van dit Artikel ook de bedrijfsleiders en hun bezoldiging worden begrepen) van de Klant alle relevante documenten en informatie betreffende de werknemer(s) van de Klant, alsook elke wijziging ervan, overmaken resp. meedelen aan Addmodum (voor het geval de Klant een Licentie heeft, via de Applicatie), waaronder volgende documenten en / of informatie:

 

  • Bij de aanvang van de tewerkstelling:

 

  • een zorgvuldig ingevulde identificatiefiche van de werknemer, ondertekend door de Klant en de betreffende werknemer, of elke andere identificatievorm, ongeacht de drager, aangeboden door Addmodum;
  • alle door de wet voorgeschreven documenten die recht geven op een vermindering van de sociale zekerheidsbijdragen en/of een vermindering op het nettoloon (activering);
  • alle door de toepasselijke reglementering voorgeschreven documenten die noodzakelijk zijn voor een correcte loonberekening (bvb. vakantieattesten).

 

  • Tijdens de uitvoering van de overeenkomst:

 

  • elke wijziging betreffende de domicilie, de burgerlijke staat en/of de gezinstoestand van de werknemer en/of betreffende de wijze waarop de prestaties worden uitgevoerd (bvb. wijziging van arbeidsregeling);
  • elk element dat het bedrag of de sociale en fiscale behandeling van het loon van de werknemer beïnvloedt;
  • uiterlijk de derde werkdag voorafgaand aan de betaaldatum van de nettolonen van het personeel, behoudens wanneer een andere termijn tussen de partijen werd overeengekomen, een opgave van de prestaties van het personeel (met opgave van het loon en de omvang van de prestaties en de afwezigheden), opgesteld op basis van het model aangebracht door Addmodum en bezorgd op basis van de modaliteiten en op de drager overeengekomen tussen de partijen. Gegevens die op dergelijke wijze aan Addmodum worden overgemaakt en door haar worden ontvangen, hebben bewijskracht ten overstaan van de Klant, ook al werden de gegevens gecommuniceerd door een mandataris van de Klant.

 

  • Op het einde van de overeenkomst van de werknemer:

 

  • de datum en reden van beëindiging van de arbeidsrelatie evenals de elementen waarmee de afrekening bij uitdiensttreding en de daarbij horende documenten kunnen worden opgemaakt.

 

Bij aanvang van de tewerkstelling is de Klant ertoe gehouden te melden aan Addmodum of er een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing van toepassing is op de verloning. Bovendien vermeldt de Klant of het gaat om houders van een mandaat in de vennootschap of bedrijfsleiders die al dan niet bezoldigd zijn of al dan niet een functie van werknemer in de vennootschap hebben.

 

  • De Klant is verantwoordelijk voor de vaststelling van zijn paritair comité. Elk advies van Addmodum aan de Klant omtrent het paritair comité waaronder de Klant zou kunnen ressorteren is louter indicatief. Addmodum is niet aansprakelijk voor de gevolgen van de beslissing van een overheid(stinstelling) om een ander paritair comité bevoegd te verklaren voor de Klant. De Klant is ook verantwoordelijk voor de naleving van bepalingen in verband met de tewerkstelling van personeel, de verloning en de collectieve arbeidsovereenkomsten die op hem van toepassing zijn als werkgever. Meer in het bijzonder, maar niet exhaustief, is de Klant verantwoordelijk voor:

 

  • de vaststelling en de opvolging van de brutolonen van zijn personeel (zoals onder meer de loonindexaties, baremaverhogingen en de koppeling aan de functieclassificaties).
  • de opvolging van de wekelijkse arbeidsduur.
  • de opvolging van de toekenning van maaltijdcheques, ecocheques en eindejaarspremies.
  • de uitbetaling van de vervoerkosten woon-werkverkeer,
  • de betaling van premies en toeslagen.

 

  • De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid, de relevantie, de nauwkeurigheid en de volledig­heid van de gegevens die vereist zijn voor de uitvoering van Overeenkomst. Hij ver­bindt zich ertoe nauwlettend te waken over de bijwerking van de gegevens van de loonadmini­stratie die aan Addmodum worden bezorgd. Bovendien moet hij de onjuiste, onvol­ledige, onduidelijke en/of niet ter zake dienende gegevens onverwijld meedelen aan Addmodum, en verbeteren en/of verwijderen overeenkomstig de instructies van Addmodum.
  • Om de elektronische communicatie tussen de Klant en Addmodum te bevorderen is de Klant verplicht om de e-mailadressen van zijn medewerkers (die belast zijn met de loonadministratie en het personeelsbeheer) te communiceren aan Addmodum. De Klant moet er over waken dat deze e-mailadressen steeds correct zijn en bijgevolg regelmatig worden geactualiseerd bij wijzigingen.
  • De Klant is ertoe gehouden elk document dat (via Addmodum) aan het sociaal secretariaat moet worden bezorgd, ongeacht de drager (bvb. via de Applicatie), correct, nauwkeurig en volledig in te vullen, te dateren en te ondertekenen. De ondertekening moet gebeuren door een vertegenwoordigingsbevoegd persoon van de Klant. De Klant kan zich niet beroepen op onbevoegdheid (bvb. door het ontbreken van machtiging van de betreffende persoon die ondertekent) om zich te onttrekken aan zijn verplichtingen t.a.v. Addmodum, het sociaal secretariaat en/of derden.
  • De Klant is ertoe gehouden onverwijld en schriftelijk elk nieuw gegeven en/of elke wijziging van bestaande gegevens die een invloed kunnen hebben op de uitvoering van de Overeenkomst door Addmodum onverwijld mee te delen aan Addmodum, waaronder m.b.t. (i) zowel m.b.t. de Klant als m.b.t. zijn medewerkers, (ii) zijn vennootschaps- en/of handelsnaam, (iii) de aard van zijn activiteiten, (iv) zijn paritaire comité(s), (v) het adres van zijn maatschappelijke zetel en/of vestigingseenhe(i)d(en), (vi) zijn rechtsvorm en (vii) elk ander gegeven dat vereist is voor de uitvoering van de Overeenkomst door Addmodum. De Klant is ertoe gehouden zelf de nodige formaliteiten te vervullen t.a.v. het Ondernemingsloket, behoudens schriftelijke andersluidende overeenkomst tussen Partijen.
  • De Klant is ertoe gehouden na elke loonberekening de resultaten te controleren om na te gaan of ze overeenstemmen met zijn loonopdracht. Voor het geval de Klant vaststelt dat deze resultaten niet overeenstemmen met zijn loonopdracht en/of de gegevens die hij aan Addmodum heeft gecommuniceerd, dan beschikt hij over een termijn van 15 kalenderdagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de loonstaten, om een met redenen omklede schriftelijke klacht in te dienen bij Addmodum. Na het verstrijken van die termijn verliest de Klant t.a.v. Addmodum definitief en onherroepelijk het recht om de loonstaat te betwisten.
  • De Klant is verantwoordelijk voor het tijdig uitvoeren van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling (e. Dimona-aangifte) in overeenstemming met de wettelijke bepalingen (behoudens voor het geval Addmodum zich er in het kader van de Bijzondere Voorwaarden toe heeft verbonden deze aangiftes te doen, bvb. in het kader van de pakketten “uw payroll met een sterretje” en “uw payroll met een hartje”, in welk geval de Klant daartoe tijdig de nodige gegevens aan Addmodum moet bezorgen). De Klant verbindt zich ertoe zich strikt te houden aan de instructies van Addmodum. Addmodum aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid wanneer haar instructies niet of niet tijdig worden gerespecteerd. De Klant is ertoe gehouden alle documenten en inlichtingen die nodig zijn voor het opstellen en/of verbeteren van de wettelijk voorgeschreven sociale documenten en/of aangiften en/of van de administratieve onderrichtingen onmiddellijk aan Addmodum over te maken ongeacht de overeengekomen drager en vorm. In geval van foutieve en/of laattijdige aangifte van de Dimona en/of gebrek aan Dimona-aangifte kan Addmodum, op instructie van de Klant, de vereiste correcties uitvoeren voor zover de Klant haar de daartoe benodigde gegevens aanreikt, zulks op kosten en risico van de Klant; de daaraan verbonden prestaties en kosten zijn niet begrepen in de Bijzondere Voorwaarden en zullen worden aangerekend aan de alsdan geldende tarieven van Addmodum. Addmodum is niet aansprakelijk voor de fouten van de Klant en de Klant is er toe gehouden Addmodum integraal schadeloos te stellen voor en te vrijwaren tegen alle vorderingen die terzake lastens Addmodum zouden worden gesteld.
  • De Klant is ertoe gehouden een verzekering tegen arbeidsongevallen te onderschrijven bij de aanwerving van zijn eerste werknemer, de risicoklassen die van toepassing zijn op zijn werknemers te bepalen, en de gegevens betreffende de verzekering (m.n. verzekeraar, polsnummer, elke wijziging) aan Addmodum mee te delen.
  • De Klant die een buitenlandse onderdaan tewerkstelt, is er, behoudens specifieke andersluidende overeenkomst in de Bijzondere Voorwaarden, toe gehouden zelf alle wettelijke formaliteiten te vervullen die vereist zijn voor dergelijke tewerkstelling. In dat kader is de Klant er onder meer toe gehouden: (i) zich te schikken naar de wettelijke bepalingen betreffende de arbeidskaart; (ii) vooraf na te gaan of de betreffende werknemer over een in België geldige verblijfsvergunning of verblijfsmachtiging beschikt; (iii) tenminste voor de duur van de tewerkstelling een afschrift of de gegevens van de verblijfsvergunning of machtiging tot verblijf die geldig is in België beschikbaar houden voor de bevoegde inspectiediensten; (iv) aangifte te doen van het begin en het einde van de periode van tewerkstelling, overeenkomstig de wettelijke bepalingen inzake Dimona of Limosa.
  • De Klant is ertoe gehouden een arbeidsreglement op te stellen, bij te werken en ter kennis te brengen van zijn werknemers en gelijkgestelden.

 

  1. Bijzondere verbintenissen van Addmodum in het kader van de Diensten Sociale Dienstverrichter
    • Addmodum maakt zelf geen loonberekeningen, berekeningen van sociale zekerheidsbijdragen en houdt geen fiscale en andere bedragen in. Addmodum geeft uitsluitend, o.b.v. de gegevens en stukken aangeleverd door de Klant, de nodige informatie door aan een sociaal secretariaat, al dan niet via de Applicatie.
    • Addmodum kan, op verzoek van de Klant, eventuele loonbeslagen, -overdrachten of -delegaties in uitvoering van de titel die de Klant tijdig moet bezorgen, via de Applicatie doorgeven aan het sociaal secretariaat.
    • Partijen kunnen in het kader van de Bijzondere Voorwaarden overeenkomen dat Addmodum specifieke aanvullende diensten verleent (bvb. bijstand bij de opmaak, de bijwerking en/of de kennisgeving van een arbeidsreglement). Addmodum heeft daarvoor in voorkomend geval recht op een afzonderlijke vergoeding waarvan de omvang wordt bepaald in de Bijzondere Voorwaarden.

 

  1. Aansprakelijkheid
    • Uitsluitend de Klant is gehouden tot eerbiediging van zijn wettelijke en reglementaire verplichtingen m.b.t. zijn werknemers, bvb. i.v.m. indexering, baremieke loonsverhogingen, gezondheid en veiligheid op het werk (o.m. m.b.t. de diensten voor preventie en bescherming op het werk).
    • Addmodum besteedt de grootste aandacht aan de correcte uitvoering van haar opdracht. Zij dient echter noch de inhoud, noch de volledigheid, noch de correctheid te controleren van de gegevens verstrekt door de Klant.
    • Addmodum tracht actuele, betrouwbare en duidelijke informatie, die ze met de grootste zorgvuldigheid uitwerkt, te verstrekken aan de Klant. Zij is echter niet aansprakelijk wanneer de informatie onvolledig zou blijken of interpretaties bevat die nadien worden tegengesproken door de rechtspraak. Addmodum is evenmin aansprakelijk voor het gebruik van deze informatie door de Klant.
    • Addmodum is op geen enkele wijze verplicht om de Klant op de hoogte te brengen van wetswijzigingen.
    • Addmodum is niet aansprakelijk ingeval de Klant informatie en stukken die Addmodum nodig heeft voor de uitvoering van de Diensten Sociale Dienstverrichter niet, laattijdig, onvolledig, onjuist en/of onnauwkeurig aan Addmodum overmaakt.
    • Addmodum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de juistheid van de inlichtingen die door de Klant worden verstrekt, en dient de juistheid van deze informatie niet te controleren. Alleen de Klant is aansprakelijk voor de juistheid en de volledigheid van de inlichtingen die hij aan Addmodum verstrekt.
    • Uitsluitend de Klant is aansprakelijk voor de inbreuken op de toepasselijke wetgeving en collectieve arbeidsovereenkomsten als gevolg van het verstrekken van foutieve, onvolledige en/of laattijdige gegevens, ongeacht om welke reden.
    • Addmodum is uitsluitend aansprakelijk voor de door haar aanvaarde opdrachten en op voorwaarde dat zij exclusief voor die opdracht instaat.
    • Voor het geval de Klant meent recht te hebben op schadevergoeding ingevolge beweerde aansprakelijkheid van Addmodum moet hij zijn aanvraag tot schadevergoeding per aangetekend schrijven melden aan Addmodum, binnen 15 dagen vanaf de vermoedelijke fout door Addmodum (waarbij de postdatum geldt als bewijs) bij gebreke waarvan de klacht niet wordt aanvaard en de Klant geacht wordt afstand te doen van elk (vorderings)recht lastens Addmodum. Dit Artikel laat de controleverplichting van de Klant onverlet.
    • In aanvulling op Artikel 10.2 wordt bij de berekening van de schade geen rekening gehouden met de zgn. hoofdvordering, waarbij met hoofdvordering alle sommen worden bedoeld die, ongeacht of er een fout werd begaan, verschuldigd zijn door de Klant als werkgever o.b.v. wettelijke, reglementaire en/of conventionele verbintenissen t.a.v. zijn personeel of de overheid.
    • Addmodum is niet aansprakelijk voor de betaling van boetes, interesten en/of bijdrageopslagen die de Klant verschuldigd is omdat hij zijn wettelijke, reglementaire en/of conventionele verbintenissen heeft geschonden.

 

  1. Duurtijd
    • De bepalingen van dit Artikel gelden uitsluitend voor de Overeenkomsten voor Diensten Sociale Dienstverrichter met Klanten die gebruik maken van de Applicatie en aldus een aansluitingsovereenkomst met Partena hebben gesloten. Voor de andere Klanten die geen gebruik maken van de Applicatie en aldus geen aansluitingsovereenkomst met Partena hebben gesloten, is de Duurtijd van de Overeenkomsten voor Diensten Sociale Dienstverrichter bepaald in Artikel 8.1.

 

  • Duur van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter

 

De Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter wordt afgesloten voor een bepaalde duurtijd van 36 maanden, vermeerderd met het nog resterende gedeelte van het kalenderjaar waarin ze aanvangt indien de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter geen aanvang neemt op 1 januari. Tijdens deze periode kan de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter niet opgezegd worden door de Klant tenzij de einddatum van de opzegtermijn van 6 maanden samenvalt met het einde van voormelde minimumduur van 36 maanden vermeerderd met het nog resterende gedeelte van het kalenderjaar waarin de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter aanvangt indien ze geen aanvang neemt op 1 januari. Wordt de opzeggingstermijn betekend voor 1 juli (waarbij de poststempel als bewijs geldt), dan loopt hij af op 31 december van het kalenderjaar waarin hij betekend werd. Wordt de opzeggingstermijn daarentegen betekend op of na 1 juli van het lopende kalenderjaar, dan loopt hij af op 31 december van het kalenderjaar dat volgt. Partijen kunnen in onderling akkoord een langere duurtijd overeenkomen, die dan zal worden opgenomen in een afzonderlijke overeenkomst tussen Partijen.

 

  • Stilzwijgende verlenging van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter

 

Bij gebreke aan opzeg overeenkomstig Artikel 24.2, wordt de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter telkens stilzwijgend verlengd met 12 maanden, behalve bij opzegging overeenkomstig Artikel 24.2 of onregelmatige beëindiging door een van de Partijen en onverminderde tussentijdse ontbinding overeenkomstig de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.

 

  • Opzegging na het verstrijken van de oorspronkelijke duurtijd zoals bepaald in Artikel 24.2

 

De Klant moet de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter opzeggen per aangetekend schrijven aan Addmodum, te verzenden voor 1 juli met een opzeggingstermijn van minstens 6 maanden, waarvan de einddatum moet samenvallen met 31 december van het lopende kalenderjaar. Wordt de opzeggingstermijn betekend voor 1 juli (waarbij de poststempel als bewijs geldt), dan loopt hij af op 31 december van het kalenderjaar waarin hij betekend werd. Wordt de opzeggingstermijn daarentegen betekend op of na 1 juli van het lopende kalenderjaar, dan loopt hij af op 31 december van het kalenderjaar dat volgt.

 

  • Onregelmatige beëindiging

 

Indien de Klant de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter beëindigt voor het begin van de uitvoering ervan, is hij automatisch en van rechtswege een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 18x het maandbedrag van de Beheersbijdragen in de Bijzondere Voorwaarden, vermenigvuldigd met het aantal werknemers van de Klant dat tewerkgesteld is op het tijdstip van de onregelmatige beëindiging, te vermeerderen met het Verlies van Addmodum (waaronder de eventuele vergoeding die zij aan derden moet betalen).

 

Indien de Klant de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter beëindigt in strijd met Artikel 24.2, is hij automatisch en van rechtswege een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 18x het maandbedrag van de Beheersbijdragen berekend o.b.v. het maandelijks gemiddelde van de Beheersbijdragen die door Addmodum gefactureerd werden aan de Klant in de loop van de afgelopen 12 maanden of, indien de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter minder dan 12 maanden in werking is, o.b.v. het maandelijks gemiddelde van de Beheersbijdragen die door Addmodum gefactureerd werden aan de Klant, tijdens de voorbije duurtijd van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter, te vermeerderen met het Verlies van Addmodum (waaronder de eventuele vergoeding die zij aan derden moet betalen). Indien de Klant de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter beëindigt in strijd met Artikel 24.2, is hij automatisch en van rechtswege een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 12x het maandbedrag van de Beheersbijdragen berekend o.b.v. het maandelijks gemiddelde van de Beheersbijdragen die door Addmodum gefactureerd werden aan de Klant in de loop van de afgelopen 12 maanden, te vermeerderen met het Verlies van Addmodum (waaronder de eventuele vergoeding die zij aan derden moet betalen).

 

  • Ontbinding van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter wegens wanprestatie van de Klant

 

Addmodum heeft het recht de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter te ontbinden lastens de Klant overeenkomstig de Artikels 9.3 t/m 9.5. In voorkomend geval heeft Addmodum automatisch en van rechtswege recht op forfaitaire schadevergoedingen waarvan de bedragen gelijk zijn aan de verbrekingsvergoedingen zoals bedoeld in Artikel 24.5, onverminderd het recht van Addmodum op hogere schadevergoeding zo daartoe aanleiding bestaat. Partijen bevestigen dat de schadevergoeding zoals bepaald in dit Artikel de redelijke en voorzienbare schade dekt die Addmodum zal lijden in geval van ontbinding van de Overeenkomst.

 

  • Ontbindende voorwaarden

 

Onverminderd de ontbindende voorwaarden zoals bepaald in Artikel 9.6, heeft Addmodum het recht om de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter te ontbinden in geval van:

 

  • de aansluitingsovereenkomst tussen Partena en de Klant eindigt, om welke reden dan ook.
  • de samenwerkingsovereenkomst tussen Addmodum en Partena eindigt, om welke reden dan ook.

 

In voorkomend geval heeft de Klant geen recht op enige schadevergoeding lastens Addmodum. De ontbinding overeenkomstig Artikel 24.7 laat de overige rechten van Addmodum onverlet.

 

  • Gevolgen

 

Voor het geval de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter zou eindigen, ongeacht de reden daartoe, en de Klant rechtstreeks met Partena wenst verder te werken voor de Diensten Sociale Dienstverrichter, is de Klant ertoe gehouden een overeenkomst met Partena af te sluiten. De Klant erkent en aanvaardt dat de prijzen voor de Diensten Sociale Dienstverrichter die Partena in voorkomend geval aan de Klant zou factureren (bvb. voor de ter beschikking stelling van een elektronische applicatie zoals de Applicatie) zullen afwijken (en derhalve mogelijks hoger zullen zijn) van de prijzen die Addmodum hiervoor aan de Klant factureert in het kader van de Overeenkomst voor de Diensten Sociale Dienstverrichter. De Klant doet terzake afstand van alle rechten, vorderingen en aanspraken t.a.v. Addmodum.