Administratie

Wat is het? Hoe begin je er aan?

Administratie is een ruime term, ieder bedrijf krijgt er mee te maken. Veel bedrijven lopen er mee vast. We brengen voor jou tips, tricks en handige informatie samen. Zo kan jij aan de slag met je administratie.

Toch beroep doen op een administratiekantoor, we leren je graag kennen. Neem contact op.

Addmodum Administratie - Logo

Wat is administratie?

Administratie is het bijhouden, verwerken en optimaliseren van de papierstroom in je bedrijf. Zo weet je zeker dat je in de toekomst makkelijk de nodige documenten kan terugvinden en kan voorleggen bij een inspectie, controle of wanneer jij ze nodig hebt.

Daarnaast zien wij onder administratie ook algemeen kantoorwerk terugkomen. Naast de boekhouding, HR werk en ander papierwerk nemen wij ook extra ditjes en datjes mee op binnen de administratieve taken.

Wat wordt verstaan onder administratie?

We verstaan onder administratie het vastleggen en bewaren van alle gegevens binnen een onderneming. Dat kan zowel op papier als digitaal zijn. Hoe je dat efficiënt doet? Dat leggen we je hier uit.

Administratie - Annelies van Addmodum

Zaakvoerster Annelies staat klaar voor je administratie uitdagingen.

Soorten Administratie

Welke soorten administratie zijn er?

Administratie kunnen we onderverdelen in 4 grote categorieën. Ontdek onze handige tips om je administratie vlot te verwerken.

Polin aan computer Administratie

Administratie: Hoe begin je er (niet) aan?

Je administratie vraag veel tijd en werk. Vaak kost het ook heel wat energie. KMO’s en zelfstandigen komen bij ons met de meest uiteenlopende vragen. Algemeen komt dat neer op: kan je ons ontzorgen van onze administratie? Het antwoord is uiteraard, ja!

Vrijblijvend samenzitten

Je administratie uitbesteden? De eerste stap naar een zorgeloze administratie bekijken we graag samen met jou. Waar loop je tegenaan, wat doe je liever niet meer en welke rol kan Addmodum daarin spelen? We denken graag, volledig vrijblijvend, mee aan oplossingen.

03 375 60 30

info@addmodum.be

Je administratie op orde

De administratie is een heikelpunt in verschillende organisaties. Het vraagt veel tijd en het gaat om repetitief werk. Hierdoor laten vele ondernemers hun administratie links liggen.

Addmodum zet zich in om jouw administratie op punt te zetten. Dat doen we voor onze klanten en tonen we hier aan jou. Zo kan jij zelf aan de slag met je administratie.

Je administratie optimaliseren is vooral een samenhang van processen en workflows implementeren.

Beginnen met je administratie

Administratie startersgids

Voor de eerste keer aan de slag met je administratie? Er zijn heel wat valkuilen. Heb je op alle wetgevingen gelet? We fietsen je door de belangrijkste topics waarna je zelf aan de slag kan met je administratie.

Je administratie bijhouden: een handige gids

Administratie bijhouden Een onmisbaar onderdeel van succesvol ondernemen Ben jij ook een ondernemer? Dan weet jij als geen ander dat je administratie bijhouden niet altijd een even eenvoudige klus is. Als ondernemer wil je je bezighouden met je core business. Hierdoor...

Je administratie opzetten

Een vlotte start gegarandeerd! Een duidelijke administratie opzetten, hoort bij de start van iedere onderneming. Het is waarschijnlijk niet je favoriete bezigheid, maar wel onmisbaar voor het succes van je onderneming. Het bijhouden van administratie is niet alleen...

8 Tips voor een vlotte administratie

Krijg je administratie op orde Je administratie bijhouden en opvolgen, het behoort nu eenmaal tot de taken van iedere onderneming. De manier waarop je je administratie aanpakt, heeft een sterke invloed op het aantal uren dat je eraan moet besteden. Goed begonnen, is...

De taken in je administratie

Taken in je administratie Het aantal administratieve taken is heel breed en divers. Een takenpakket bestaat onder andere uit: Verzamelen en beheren van gegevens zoals bv. klantenbestanden. Klasseren van papieren en facturen. Aannemen van telefoons. Nota's schrijven....

Hoe je administratie ordenen

Zet je administratie op orde Het is belangrijk om je administratie te ordenen. Zo weet je steeds hoe het financieel met je onderneming gaat en kom je niet voor verrassingen te staan. Je wil natuurlijk voorkomen dat je iets niet of te veel betaalt. Bovendien ben je als...

Je administratie opruimen

Alles begint bij een opgeruimde administratie Sorteer, orden en archiveer je administratie. Zo slaag je erin alles op een eenvoudige en duidelijke manier bij te houden. Een opgeruimde administratie vraagt tijd en moeite, maar het bespaart je een hoop stress en...

Mappenstructuur voor je administratie

Bepaal de beste structuur voor je administratie Om de bomen door het bos te blijven zien, is een overzichtelijk en gestructureerd mappensysteem noodzakelijk. Zowel op papier als digitaal. Werk daarom met een ordeningssysteem dat voor je hele organisatie werkt. Denk...

Je administratie automatiseren

Automatiseer je administratie! Automatisering en digitalisering gaan hand in hand. Om kostbare tijd te besparen, is het automatiseren van je administratie een taak die je beter niet aan de kant laat staan. Je zal al snel merken dat het je administratiewerk een pak...

Je administratie digitaliseren

Administratie digitaliseren Door je administratie te digitaliseren hoef je niet langer je archiefruimte (zolder, kelder …) jaarlijks vol te stouwen met een nieuwe lading verplicht te bewaren paperassen. Dankzij de digitalisering is dat verleden tijd. Via de cloud...

Administratie software kiezen

Op zoek naar online administratie software? Omdat er heel veel boekhoudprogramma’s beschikbaar zijn, kan het lastig zijn om een goede keuze te maken. Ieder boekhoudpakket heeft natuurlijk zijn eigen prijzen en functies. Dit maakt het vergelijken niet altijd even...

Beginnen aan je administratie

De moeilijkste stap bij je administratie is vaak de eerste stap. Alles verzamelen, ordenen en verwerken in een handig systeem. Meestal is een administratie niet zo complex. Vaak wordt die complexer naarmate je de verwerking uitstelt.

Nadien orde brengen in je administratie is moeilijk, begin ermee vanaf dag 1. Zo heb je duidelijke workflows en structuren waarmee je orde op zaken stelt.

Geen idee wat een administratie juist inhoud? Of hoe je eraan kan beginnen? We leggen het je graag stap voor stap uit. Of besteed je administratie uit aan een ons.

Ontdek onze administratieve ondersteuning

Beginnen aan administratie met Addmodum
Human Resources Administratie voor personeel

HR administratie

Je personeel vereist een specifieke administratieve aanpak. We bundelen al deze zaken onder onze HR administratie, voluit: Human Resources administratie.

Payroll outsourcing

Payroll uitbesteden aan experten Als zelfstandige zijn jouw dagen goed gevuld. En je focust, uiteraard, vooral op je belangrijkste zaken: het managen van je bedrijfsgroei en -activiteiten. Maar wanneer je personeel in dienst hebt, is een correcte en accurate payroll...

ASR

Alles wat je moet weten over de aangifte sociaal risico ASR is de afkorting van “Aangifte Sociaal Risico”. Werkgevers moeten deze aangifte indienen wanneer er zich een sociaal risico voordoet bij een van hun medewerkers, en wanneer deze tijdelijk een...

Je eerste werknemer: 7 zaken om zeker aan te denken

Je eerste werknemer: 7 zaken om zeker aan te denken Het is zover! Je bent gestart als zelfstandige, de aanvragen stromen binnen en je agenda puilt uit. Tijd om je eerste medewerker aan te nemen. Maar wat gaat dat kosten? Welke verplichtingen heb je als werkgever? En...

Tankkaart: Hoe bestel je ze? Wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is een tankkaart? Een tankkaart is een elektronische betaalkaart waarmee je voor benzine, diesel of andere brandstoffen in tankstations kan betalen. Ze worden altijd uitgegeven door een aanbieder van brandstoffen. Er bestaan twee soorten tankkaarten: degenen...

Dimona-aangifte: al jouw vragen beantwoord

Een Dimona-aangifte doen Wanneer je als werkgever een werknemer in dienst neemt of net een arbeidscontract beëindigt, ben je verplicht dat te melden met een Dimona-aangifte. Ook wanneer je werknemer korter of langer werkt dan voorzien, moet je dat laten weten aan de...

Hoe stel je een arbeidsreglement op?

Arbeidsreglement opstellen: hoe doe je dat? Het arbeidsreglement legt de algemene arbeidsvoorwaarden vast en geeft aan werknemers informatie over de werking en de organisatie van het werk binnen de onderneming of binnen de instelling die hen tewerkstelt. Deze...

Boekhoudkundige administratie

Boekhoudkundige administratie

Administratie bestaat voor een groot deel uit het bijhouden van je boekhouding. We tonen je dan ook graag hoe een ordelijke boekhouding je bedrijf vooruit helpt.

Fiche 281.10

Cruciaal document voor belastingen Het is die tijd van het jaar, de belastingen komen weer in zicht. Het is van groot belang dat jij als werkgever zorgt voor de nodige gegevens en documenten, zodat jouw werknemers de juiste belangaangifte opstellen. Maar ook als...

Boekhouding en administratie, wat hebben ze met elkaar te maken?

Administratie en boekhouding Als ondernemer weet jij dat je administratie bijhouden niet altijd vanzelfsprekend is. Het wordt vaak gezien als een van de mindere onderdelen van ondernemen. Je wilt je focussen op je core business. Je administratie komt dan ook vaak op...

Hoe kies je een boekhouder?

De juiste boekhouder kiezen Hoe kies je de meest geschikte boekhouder voor je onderneming? Het is een vraag die velen zich stellen. Een goede boekhouder is een vertrouwenspersoon voor je onderneming die je ten allen tijden kan bijstaan met het juiste advies. Het maakt...

Wat moet je bezorgen aan je boekhouder?

Deze documenten heeft je boekhouder nodig Je boekhouder is de rechterhand van je onderneming. Ten minste wanneer hij zijn werk goed uitvoert. Om ervoor te zorgen dat je boekhouder vlot zijn werk kan verrichten, moet je hem natuurlijk van de juiste documenten en...

Let op: Addmodum is geen boekhoudkantoor, wij zorgen wel voor de brug tussen jouw administratie en je boekhouder. Zo kan je boekhouder efficiënter aan de slag.

Facturatie administratie

Facturen in je administratie

Je administratie draait voor een groot stuk rond facturen. We tonen je exact waar je rekening mee moet houden. Zo verwerk je iedere factuur vlot in je administratie.

Moet ik voor elke uitgave een factuur hebben?

Als onderneming is het belangrijk op de hoogte te zijn wanneer en aan wie je een factuur moet uitsturen. Doe je dit niet, te laat of onvolledig? Dan kan de overheid je hierop een administratieve boete toekennen. Ook voor je administratie is het belangrijk je facturen...

Facturen maken zonder zorgen

Alles wat je moet weten over het opstellen van een verkoopfactuur De klant heeft jouw offerte aanvaard en je hebt je werk naar ieders tevredenheid uitgevoerd. Tijd om je factuur op te maken! Dat is immers dé manier om geld terug te krijgen voor jouw bloed, zweet en...

Wat is een creditnota?

Wat is een creditnota? Je klanten zien hem wellicht graag komen, zelf schrijf je hem met heel wat minder plezier uit. Een creditnota, correctiefactuur of kredietnota lijkt op een factuur, maar is in wezen het tegengestelde. Je verleent er je klant namelijk een...

Je administratie zelf doen

Als beginnend ondernemer kan je je administratie vaak vlot zelf doen. Het verwerken van je inkomende en uitgaande facturen is vaak beperkt. Met deze tips kan je ook zorgen dat je efficiënt aan de slag gaat met je administratieve taken.

Zorg ervoor dat je een goede boekhouder onder de arm neemt die je op vlak van fiscaliteit kan ondersteunen.

Na je eerste groeisprint is je administratie vaak het eerste hekelpunt dat ondernemers uitbesteden. Op welk punt dat juist is bepaal je volledig zelf.

Al geven we graag mee dat een goede administratie zichzelf terugverdient.

Administratie voor beginners
Administratie uitbesteden

Administratie uitbesteden

De afweging maken tussen: je administratie zelf doen of je administratie uitbesteden. Hoe begin je daar aan? We lijsten je de voor- en nadelen op aangevuld met eventuele opties.

Administratiekantoor
Freelance administratie
Administratieve duizendpoot
Administratief medewerker

Ons Administratie bedrijf

Addmodum is een bedrijf vol administratieve krakken, ieders gespecialiseerd in één onderdeel van administratie. Door al onze kennis samen te brengen ontzorgen we jou volledig.

 

  • 82 jaar samengestelde ervaring, onmiddellijk inzetbare kennis
  • In-house expertenteams (HR, boekhouding, administratie)
  • Gegarandeerde permanentie
  • Al vanaf 2 uur per week
  • Eigen uitrusting (computers, …)
  • Ook bij jou op kantoor
Wat is administratie
Administratie soorten

Administratie soorten

Iedere sector en ieder bedrijf vraagt een andere aanpak van de administratie. We zoomen in detail in op de soorten administratie en geven je praktische tips mee.

Debiteurenbeheer

Efficiënt debiteurenbeheer voor een financieel gezonde onderneming Heb je soms het gevoel dat je bank speelt voor je klanten? Dat je je wel in het zweet werkt, maar dat het lang duurt tot je factuur eindelijk betaald wordt? En vind je het lastig om zelf achter je...

Personeelsadministratie

Wat is personeelsadministratie? De personeelsadministratie houdt het verzamelen, verwerken en beheren van alle gegevens en informatie over de medewerkers binnen je bedrijf in. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsreglementen, loonovereenkomsten en tijdsregistraties....

Gebouw administratie

Je gebouw administratie op orde Ieder gebouw vraagt onderhoud, herstellingen en vernieuwingen. Daarbij komen uiteraard kosten en facturen kijken. Facturen die verwerkt moeten worden in je administratie. Als freelance administratie partner ondersteunen we je hierin. Zo...

Restaurant administratie

Baat je restaurant uit op een bedje van administratie Gezellig eten en drinken, een uitmuntende bediening en de vrolijke sfeer in je restaurant: hetgeen waarvoor je tekent als uitbater. Al dit is pas mogelijk als je de basis van je restaurant op orde hebt: je...

Eenmanszaak administratie

Weet je niet hoe te starten met je eenmanszaak administratie? Een eenmanszaak is de ideale start van je professionele carrière als zelfstandige. Je hoeft geen partner te vinden of kapitaal voor te leggen. Het enige wat jij hoeft te doen is jezelf focussen op hetgeen...

Zakelijke administratie

Geef je zakelijke administratie uit handen Het is belangrijk om vanaf de start van je zelfstandige activiteiten je administratie goed bij te houden. Anders kom je later in de problemen. Merk je van jezelf dat je het bijhouden van je administratie steeds opschuift of...

Webwinkel administratie

Zorg voor een administratie die meegroeit met je webshop Als je de trotse eigenaar bent van een webwinkel, loopt het aantal maandelijkse facturen al snel op. Dan is het belangrijk om te beschikken over een goede administratieve structuur, zodat je tijdig je facturen...

Juridische administratieve ondersteuning

Juridische administratie op orde krijgen Heb je personeel in dienst of wil je graag personeel aannemen? Dan komt daar heel wat juridische administratie bij kijken. De regelgeving omtrent personeel en lonen is niet altijd even duidelijk om je weg in te vinden als...

Verhuur administratie

Verhuur je vastgoed met een waterdichte administratie Ben je van plan om een woning of appartement te verhuren? Super slim om maandelijks extra bij te verdienen. Maar vooraleer je gaat verhuren, dien je eerst je papierwerk op orde te hebben. Iets waar we je bij...

Administratie kinderopvang

Heb je administratie op orde en focus jezelf op je kinderopvang Als kinderopvang laat je kinderen elke dag opnieuw de tijd van hun leven beleven. Dat is wat je beroep zo mooi maakt. Je wilt je pijlen richten op de kinderen in je opvang. Dat is hetgeen waar jij in...

Je administratie (extern) laten doen?

Geen zin om je administratie zelf te doen? Je kan je administratie altijd uitbesteden aan Addmodum. Wij doen niet liever!

Je administratie laten doen brengt rust in jouw dag. Focus terug op wat je graag doet en laat ons de administratie doen.

We komen met plezier bij jullie op kantoor of werken remote vanuit ons tuinkantoor.

Administratie laten doen door extern bedrijf

Veelgestelde vragen over administratie

Hoe begin je aan je administratie?

Heel wat ondernemers doen het, hun administratie uitstellen. Dat zorgt dat ze op het einde van het kwartaal een hele berg papieren moeten verwerken. Hoe begin je daaraan?

De belangrijkste tip hierin is: stop met uistellen. De voordelen van wekelijks je administratie bij te werken zijn immens.

Onze klanten hebben altijd zicht op hun cijfers, hebben geen berg papieren meer en focussen op wat ze graag doen. Als jij je administratie zelf wekelijks bijwerkt zal dat als een makkie aanvoelen.

Wat is het belangrijkste onderdeel van een administratie?

Je administratie bestaat uit verschillende onderdelen, afhankelijk van je sector hebben die een ander belang. Een algemeen antwoord kunnen we hier dus niet op geven.

We zien wel vaak terugkomen dat de boekhouding en het verzamelen van alle documenten het meeste tijd in beslag nemen. Een administratie moet nu eenmaal compleet zijn.

Voor onze klanten zorgen we ervoor dat alles dan ook wekelijks bijgeboekt en gezocht wordt.