Fiche 281.10

Ontdek onze handige tips en adviezen 

Cruciaal document voor belastingen

Het is die tijd van het jaar, de belastingen komen weer in zicht. Het is van groot belang dat jij als werkgever zorgt voor de nodige gegevens en documenten, zodat jouw werknemers de juiste belangaangifte opstellen. Maar ook als werkgever heb je baat bij het correct opstellen en indienen van de juiste fiscale formulieren. Gelukkig reken je hiervoor op de expertise van je sociaal bureau Addmodum.

De fiche 281.10 is hier een goed voorbeeld van. Een belangrijk fiscaal document dat je best met de grootste zorg en precisie invult. Geen idee waar je moet beginnen? Of geen tijd of kennis om je bezig te houden met al deze administratieve verplichtingen? Schakel ons professioneel team in, kies voor helderheid in je administratie en maak komaf met onnodige chaos in je administratie.

document voor belastingen

Wat is een fiche 218.10?

Een fiche 281.10 is een fiscaal formulier dat alle bezoldigingen en voordelen van alle aard bevat van een werknemer. De gegevens op deze fiscale fiche hebben betrekking tot het voorbije kalenderjaar.

Het document geeft essentiële informatie over de individuele rekening van een medewerker. Denk maar aan lonen, bonussen en andere vergoedingen. Overheidsinstanties baseren zich elk jaar op de gegevens van dit document om de belastingaangifte van een individu op te stellen.

Gegevens op de fiscale fiche 281.10

Om een keurige fiche 281.10 op te stellen, voorzie je als werkgever volgende essentiële gegevens:

  • Identificatiegegevens van werkgever en werknemer
  • Het bruto-inkomen van de werknemer
  • De ingehouden bedrijfsvoorheffing
  • Eventuele voordelen van alle aard, bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een gsm-abonnement of maaltijdcheques
  • Eventuele bonussen en uitbetaalde premies
Belang correcte belastingsfiche

Het belang van een correcte belastingfiche 281.10

Op de fiche 281.10 vermeld je als werkgever alle bedragen die je per kalenderjaar aan je werknemer hebt betaald, inclusief alle voordelen van alle aard. Je dient de fiche tijdig in bij de fiscus om boetes en nalatigheidsinteresten te vermijden. Bezorg jij als werkgever toch foutieve informatie, dan wordt de belasting van je medewerker foutief berekend en riskeert hij naheffingen of terugbetalingen.

De fiscale fiche 281.10 biedt zelfstandigen en kmo’s een duidelijk overzicht van betaalde lonen en vergoedingen. Raadpleeg deze informatie om een juiste kosten-batenanalyse op te stellen. Als bedrijf mag je immers enkel de bezoldigingen die je opneemt in de individuele fiches aftrekken van de winsten of baten van je onderneming. Laat je voor het opstellen van dit document dus best bijstaan door Addmodum. Wij voorzien alle nodige informatie en verzekeren je dat alles juist is ingevuld.

Wanneer bezorg je de fiche 281.10?

Als werkgever bezorg je ten laatste voor 1 maart de fiche 281.10 aan je werknemer(s). Je doet dit ofwel digitaal, via e-mail of via het online portaal van je onderneming. Ofwel verstuur je een papieren versie. Hierdoor controleren werknemers eenvoudig wat er op deze individuele rekening staat vermeld en volgen ze, indien gewenst, de hele procedure mee op.

Fouten in de fiche 281.10

Het gebeurt gelukkig niet vaak. Maar indien een werknemer toch botst op fouten in het fiscaal formulier, helpen wij als je sociaal bureau met de nodige correcties en wijzigingen. Zo voer je tijdig alle wijzigingen door en vermijd je dat je werknemer zijn belastingen te laat indient. Merk je als werkgever zelf een vergissing op? Dan breng je, naast je sociaal bureau, ook je werknemer op de hoogte.

Fiche 281.10 bezorgen
Addmodum

Reken op Addmodum voor het correct opstellen van je fiches 281.10

Nu je weet hoe belangrijk de gegevens op een fiche 281.10 zijn voor jou als werkgever, maar ook voor je werknemers, besef je ongetwijfeld ook dat je best professionele hulp inschakelt. Addmodum biedt ondersteuning bij het volledig beheer van al je sociale en fiscale verplichtingen. Zo hoef jij je als zelfstandige geen zorgen te maken over al die administratieve rompslomp en focus jij je zorgeloos op jouw kernactiviteiten.

Addmodum staat rechtstreeks in contact met je sociaal secretariaat en fungeert als tussenpersoon wanneer jouw werknemers met vragen zitten. Ook voor eventuele wijzigingen aan de fiche kan je terecht bij ons team van experten. Bovendien weten zij perfect welke inkomsten of uitgaven je verplicht vermeld en welke je weglaat. Neem vandaag nog contact op met ons team en leg je administratie in de juiste handen.