Weet je niet hoe te starten met je eenmanszaak administratie?
Een eenmanszaak is de ideale start van je professionele carrière als zelfstandige. Je hoeft geen partner te vinden of kapitaal voor te leggen. Het enige wat jij hoeft te doen is jezelf focussen op hetgeen je graag doet. Dit realiseer je pas wanneer je je eenmanszaak administratie op orde hebt.
Graag loodsen we je stap per stap doorheen de opstart van je eenmanszaak en het opzetten van een goede administratie.
Hoe een eenmanszaak starten?
Het opstarten van een eenmanszaak is niet ingewikkeld. Je hoeft slechts 4 stappen te doorlopen om van start te gaan als zelfstandige.
- Vraag je ondernemingsnummer aan bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen.
- Activeer je ondernemingsnummer als btw nummer.
- Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds.
- Maak een zakelijke rekening aan.
Administratieve formaliteiten voor je eenmanszaak
1. Aanvragen van je ondernemingsnummer
Het startpunt van je avontuur als zelfstandige, is het aanvragen van je ondernemingsnummer. Dit ondernemingsnummer ontvang je wanneer je je eenmanszaak registreert bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Dit noemen we ook wel het KBO.
Je registratie dien je wel te doen via een erkend ondernemingsloket. Baseer je keuze niet op de prijs voor je registratie. Die prijs is vastgelegd door de overheid.
2. Registreer je btw nummer
Als eenmanszaak moet je wel je btw nummer registreren. Dit wilt niet zeggen dat je per se btw plichtig bent als zelfstandige. Je btw nummer heb je wel nodig om facturen uit te sturen of te ontvangen. De registratie hiervan dient niet verplicht te verlopen via een erkend ondernemingsloket.
Btw vrijstelling voor kleine ondernemingen
Je bent altijd btw-plichtig, maar je kan een vrijstelling van je aangiftes aanvragen. Hier kom je voor in aanmerking als je omzet lager ligt dan €25.000. Dit wilt zeggen dat je geen btw hoeft aan te rekenen op je facturen. Bijgevolg moet je dus ook geen btw aangifte indienen.
Dit vereenvoudigt je eenmanszaak administratie aanzienlijk. Het is juist de btw aangifte die het grootste struikelblok vormt voor zelfstandigen.
3. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds
Als zelfstandige dien je ten allen tijde sociale bijdrage te betalen. Daarvoor moet je jezelf dus aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit fonds is opgericht om jou te laten genieten van sociale bescherming.
4. Maak een zakelijke rekening aan
Ook al behoort het geld dat je verdient via je eenmanszaak tot je privégeld, toch raden we je aan om een zakelijke rekening te openen. Op die manier heb je een duidelijk overzicht van wat je binnenkrijgt en uitgeeft.
Dit is noodzakelijk voor je administratie. Zonder het maken van een onderscheid tussen je inkomsten als zelfstandige en je privégeld, heb je geen overzicht. En laat dat nu net de basis zijn van een goede administratie: het hebben van een overzicht.
Hoe start je met de administratie van je eenmanszaak?
Ziezo, je eenmanszaak is opgericht, maar hoe start je nu met je administratie? Een vraag die we voortdurend krijgen en waar we je dus graag een antwoord op bieden.
Het grote probleem dat we vaak zien terugkeren bij zelfstandigen met een eenmanszaak is dat ze hun administratie verwaarlozen. Ze versturen en ontvangen facturen die ze niet onmiddellijk classificeren. Hierdoor zitten ze op het einde van het kwartaal met de handen in het haar.
Vandaar dat onze administratieve freelancers telkens zorgen voor een overzichtelijke structuur. Op die manier loop je jezelf niet voorbij op vlak van administratie.
Welke boekhouding als eenmanszaak?
Elke zelfstandige moet een boekhouding voeren. Als eenmanszaak maakt de overheid het je niet al te moeilijk. Zo hoef je een enkelvoudige of vereenvoudigde boekhouding te hebben als je omzet (exclusief btw) lager is dan 500.000 euro.
Een enkelvoudige boekhouding bestaat uit volgende zaken:
- Aankoopboek: een overzicht van alle facturen die je hebt moeten betalen.
- Verkoopboek: een overzicht van al je uitgestuurde facturen.
Tips voor het uitbesteden van je eenmanszaak administratie
Als ondernemer ben je verplicht om een administratie bij te houden. Je hebt dan twee opties:
- Tijd vrijmaken in je drukke agenda om je administratie zelf te doen.
- Beroep doen op een administratief medewerker om je te ontzorgen.
Met die laatste optie geniet jij weer van een administratie vrije zondag.
Graag geven we je dan ook een paar tips mee die je in het achterhoofd dient te houden bij het uitkiezen van je externe administratieve partij.
1. Kies een partij die je administratie consistent opvolgt
Een goede externe administratieve partij plant vaste momenten in voor het opvolgen van je administratie. Onafhankelijk van de hoeveelheid administratie die verwerkt dient te worden. Ook al is het maar één factuur, die moet geclassificeerd worden.
Anders loop je het risico dat die factuur verloren geraakt in je mailbox of de papierwinkel op je bureau. Consistentie is de sleutel tot het hebben van een goede administratie.
Daarnaast zorgt die consistentie voor een goede cashflow in je onderneming. Facturen stuur je best zo snel mogelijk uit. En kies dan ook een partij die je klanten opvolgt wanneer deze nog niet betaald hebben.
2. Kies een administratief medewerker die advies geeft
Adviesverlening is immens belangrijk als het aankomt op administratie. Kies niet zomaar een partij die het werkbijtje uithangt, maar ga voor een samenwerking met de koninginnen bij. Het is door een proactief optreden van je administratief medewerker dat je werkt aan een duidelijke en overzichtelijke administratie waar je de voordelen van plukt.
Je eenmanszaak administratie uitbesteden? Contacteer ons