Hoe kies je een boekhouder?

De juiste boekhouder kiezen

Hoe kies je de meest geschikte boekhouder voor je onderneming? Het is een vraag die velen zich stellen. Een goede boekhouder is een vertrouwenspersoon voor je onderneming die je ten allen tijden kan bijstaan met het juiste advies. Het maakt niet uit hoe groot of klein je onderneming is, een goede samenwerking met je boekhouder is van cruciaal belang. Vooraleer je deze weloverwogen keuze maakt, houd best even rekening met volgende tips.

 

Zoek een boekhouder die bij je past

Bepaal wat je verwacht van een boekhouder. Verwacht je proactief advies? Wil je je boekhouder ook ’s avonds kunnen bellen? Wil je dat je boekhouder specifieke kennis van je sector heeft? Een goede boekhouder geeft je raad en helpt je bij het sturen van je onderneming. Hij of zij moet je helpen om je onderneming te doen groeien door de juiste beslissingen te nemen en is constant bezig met het optimaliseren van je budget.   Om dit te doen slagen, stel je op voorhand best enkel selectiecriteria op. Dit kunnen zaken zijn zoals:

  • Wil je dat je boekhouder de sector kent?
  • Wil je graag persoonlijk advies?
  • Wil je een nauw contact met je boekhouder?
  • Wil je een boekhouder die mee strategisch nadenkt?
  • Wil je slechts een deel van je administratie uitbesteden? Of wil je dat je boekhouder het gehele proces voor zijn rekening neemt?
  • ….

 

Zorg voor een persoonlijke klik

Door samen te werken met een boekhouder, geef je hem toegang tot je betalingsmiddelen en privacygevoelige informatie. Zorg er dus voor dat er een klik is en je hem of haar ziet als een vertrouwenspersoon. Maak afspraken hoe vaak je elkaar ziet, wanneer je contact opneemt, welke taken je boekhouder zal doen en welke je zelf zal doen….   Een goed contact met je boekhouder is dus geen overbodige luxe. Ook zijn/haar eigenschappen zullen hier een belangrijke rol in spelen. Een goede boekhouder herken je aan volgende aspecten:

  • Hij/zij is proactief; komt met ideeën, denkt mee met je organisatie, helpt je budgetten optimaliseren…
  • Hij/zij is goed met cijfers en communicatief.
  • Hij/zij werkt nauwkeurig, gestructureerd en digitaal.
  • Hij/zij is een vertrouwenspersoon en geeft je steeds goede raad.
  • Hij/zij is misschien niet de goedkoopste, maar bespaart je uiteindelijk wel veel geld.
  • Hij/zij is op de hoogte van alle laatste nieuwtjes op vlak van wetgeving etc.

 

Zoek een boekhouder binnen je budget

Met behulp van een boekhouder wil je je budgetten en uitgaven optimaliseren. Zorg dus dat je je niet blauw betaalt. Een boekhouder die past binnen je budget is dus een absolute must. Overleg op voorhand dus duidelijk hoeveel je per maand zal betalen en wat wel en niet binnen dit budget valt. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.   Een boekhouder bepaalt zijn prijs meestal per uur. Je betaalt hem of haar dus op basis van het aantal gewerkte uren. Hoeveel tijd een boekhouder nu precies voor jou nodig heeft, hangt af van:

  • De activiteit van je onderneming
  • Of je als zelfstandige in hoofd- of bijberoep werkt
  • Je ondernemingsvorm; eenmanszaak of vennootschap
  • Het aantal facturen die per jaar verwerkt moeten worden
  • De hoeveelheid advies op maat
  • Je eigen inbreng en voorbereiding
  • Het tarief van de boekhouder zelf
  • ….

Houd steeds in gedachten: een correcte boekhouder zorgt voor een prijs op maat en verdient zichzelf na verloop van tijd terug.

Tip: houd je facturen en documenten steeds ordelijk en digitaal bij. Hoe meer je boekhouder zelf nog moet ordenen en zoeken, hoe meer werkuren je zal betalen.

 

Addmodum, jouw zelfstandige administratieve hulp

Bij Addmodum geloven we dat een administratie zonder zorgen, meer ruimte maakt voor jezelf. Bij Addmodum kies je voor administratie in de breedste zin van het woord. Onze teams combineren verschillende administratieve disciplines en zijn gespecialiseerd in administratieve ondersteuning voor zelfstandigen en kmo’s. Met onze in-house experten teams (HR, boekhouding, administratie) hebben we reeds 82 jaar samengestelde ervaring en staan we gekend voor enkele sterke eigenschappen.

  • Onmiddellijk inzetbare kennis & ervaring
  • Gegarandeerde permanentie
  • Al vanaf 4 uur per week
  • Eigen infrastructuur
  • Ook bij jou op kantoor

Je administratie uitbesteden aan Addmodum? Het ordenen en structureren van jouw administratie is echt ons ding. We doen niets liever dan jou die zorg uit handen nemen.

Hoe beginnen we eraan? Bij de start van een nieuw project brengen we de huidige situatie in kaart. Welke soorten van administratie heb je? Voorbereiding voor het boekhoudkantoor? Personeelsadministratie? Verzekeringspaperassen?   We creëren een duidelijk beeld van je onderneming. Van daaruit tekenen we je interne structuren uit en brengen we een flow in jouw administratie. Alles wordt op dezelfde manier bewaard. Bovendien heb jij dankzij die structuur een beter zicht op het reilen en zeilen van je bedrijf

 

Vrijblijvend kennismaken?

We komen graag bij je langs om kennis te maken. Elke organisatie is anders, de bijbehorende administratie ook. We luisteren graag naar jouw specifieke noden en helpen je al vanaf vier uur per week.

Wij zijn zelf geen boekhouder. Wel slagen wel de brug tussen jou en je boekhouder dankzij een vlotte administratie.

×

Hoe kunnen we jou ontzorgen?

× Hoe kunnen we jou ontzorgen?