Vastgoed administratie

Administratie van je vastgoed correct bijhouden: hoe doe je dit?

Als vastgoedkantoor heb je verschillende woningen in je portfolio. Bij het verhuur of de verkoop van een pand komt logischerwijze ook de nodige administratie kijken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat die administratie correct wordt verwerkt en bijgehouden. Behoort dit niet tot je favoriete bezigheden? Schakel dan een extern administratief medewerker in.

Vastgoed-administratie

Structureer de administratie van het vastgoed in je portfolio

Het verkopen van vastgoed is jammer genoeg niet gewoon de sleutels overhandigen aan de nieuwe eigenaars. Er komt ook heel wat administratie bij kijken. Om dossiers van klanten te vervolledigen, heb je nood aan een doordachte structuur.

Dit bespaart jou de nodige kopzorgen en zorgt ervoor dat je te allen tijde de nodige documenten heel eenvoudig kan raadplegen.

Welke document zijn nodig voor het vervolledigen van je administratie?

Er zijn een aantal documenten die verplicht in het dossier van je klant moeten zitten bij een verkoop. Graag zetten we even kort deze documenten op een rijtje.

  • Bodemattest
  • Stedenbouwkundig uittreksel
  • Postinterventiedossier
  • Keuring elektrische installatie
  • EPC certificaat

Zonder die documenten is het dossier van je klant niet vervolledigd. Een verkoop kan dan ook niet plaatsvinden zonder deze documenten. Daarom is het belangrijk om je administratie te onderhouden. Dit verwezenlijk je door middel van een doordacht intern proces voor het verwerken van je administratie.

Zorg voor een stabiele boekhouding

Als vastgoedmakelaar -of kantoor is het belangrijk om je boekhouding op orde te hebben. Zo dien je elk kwartaal een btw-aangifte te doen. Om hier geen fouten in te maken is het aangeraden om samen te werken met een administratief medewerker en een boekhoud(st)er.

De eerst genoemde heb je nodig om ervoor te zorgen dat je administratie en boekhouding op orde is. Zo heb jij als makelaar of zaakvoerder constant een correct beeld van de financiële staat van je onderneming en vermijd je ontbrekende documenten.

Dit maakt het leven van je boekhoud(st)er op zijn beurt een stuk aangenamer. Als je elk kwartaal een duidelijk overzicht doorstuurt van je ontvangen en uitgestuurde facturen kan je boekhouder vlot aan de slag.

Breng je personeelsadministratie op orde

Heb je werknemers in dienst of ben je van plan om je eerste werknemer / werkneemster aan te werven? Zorg er dan voor dat je personeelsadministratie op orde is. Dit is één van de meest complexe takken van bedrijfsadministratie, dus we raden je dan ook aan om een administratief medewerker in te schakelen.

Gelijke arbeidsovereenkomsten voor al je werknemers

Om onenigheid op de werkvloer te vermijden, zijn we voorstander van gelijke arbeidsovereenkomsten voor al je werknemers. Daarnaast vereenvoudigt het ook je aanwervingsproces. Contracten en overeenkomsten staan klaar om aangeboden te worden aan nieuwe talenten.

Daarnaast denken we proactief mee met jou voor het samenstellen van een aantrekkelijk pakket met extralegale voordelen voor huidige en nieuwe werknemers / werkneemsters.

Personeelsadministratie-vastgoed

Vastgoed administratie uitbesteden

Heb je hulp nodig bij de administratie rond je vastgoed? Addmodum staat klaar als all-round administratieve kracht. Iedere collega heeft een eigen specialisatie waarmee we ieder aspect van je administratie kunnen ontzorgen.

We bekijken graag eens hoe we jou kunnen ontzorgen. Contacteer ons

×

Hoe kunnen we jou ontzorgen?

× Hoe kunnen we jou ontzorgen?