Administratie kinderopvang

Heb je administratie op orde en focus jezelf op je kinderopvang

Als kinderopvang laat je kinderen elke dag opnieuw de tijd van hun leven beleven. Dat is wat je beroep zo mooi maakt. Je wilt je pijlen richten op de kinderen in je opvang. Dat is hetgeen waar jij in uitblinkt. Belast jezelf dan ook niet onnodig met de administratie van je kinderopvang. Daar schakel je het best een administratief medewerker voor in.

Laat de administratie van je kinderopvang vlot verlopen

Bij het uitbaten van een kinderopvang komt heel wat administratie kijken. Gaande van het aanvragen van vergunningen tot het uitbetalen van lonen. Met andere woorden, al hetgeen waar je jezelf na een drukke dag niet nog mee wilt bezighouden.

Kinderopvang: het vraagt wat van je administratie

Wanneer je eigenaar bent van een kinderopvang, moet je voldoen aan strikte voorwaarden wat betreft je administratie.

Je zit in een delicate sector. Het is voor ouders een grote stap om hun baby of peuter af te staan. De ouders hebben dan ook het recht op de nodige informatie, verzekeringen en attesten. Dit komt allemaal nog bovenop het goed opvangen en soigneren van baby’s en peuters in je kinderopvang.

Om je hier in te ontzorgen stellen we bij Addmodum graag onze expertise ter beschikking. Jij bezorgt kinderen een onvergetelijke tijd en wij zorgen ervoor dat je administratie correct bijgehouden wordt. Daarbovenop verlenen we de nodige documenten aan de ouders.

Administratie-kinderopvang

Subsidies en vergunningen

De impact op het leven van jonge kindjes en ouders mag niet onderschat worden als kinderopvang. Het is dan ook meer dan logisch dat niet iedereen peuters en baby’s mag ontvangen. Om dit te mogen moet je eerst beschikken over de nodige vergunningen, diploma’s en kwalificaties.

Wanneer je die vergunningen en dergelijke in bezit hebt, kan je een aanvraag indienen voor de subsidies waar je recht op hebt.

We geven je even kort mee voor welke subsidies je in aanmerking komt:

  • Basissubsidie
  • Subsidie inkomstentarief

Attest inkomenstarief

Werk je met een vergoeding gebaseerd op een inkomenstarief van de ouders? Dan hebben de ouders een attest inkomenstarief nodig. Het aanvragen van dit attest is iets wat vaak voor problemen zorgt bij de ouders.

Ze keren zich dan al snel tot jou voor hulp in het aanvragen van dit attest. We staan klaar als freelance administratie om je hierin te ondersteunen.

Documenten voor de ouders

Als kinderopvang dien je een reeks documenten te verlenen aan de ouders van het kind. In eerste instantie helpen we je met het stroomlijnen van dit proces. We creëren een structuur waardoor we op een efficiënte manier de nodige documenten kunnen verlenen aan ouders.

  • Inlichtingenfiche
  • Schriftelijke overeenkomst
  • Huishoudelijk reglement

Soigneer het personeel in je kinderopvang

Naast alle administratie omtrent ouders en kinderen, heb je ook personeel in dienst waar je voor moet zorgen. En laat nu net personeelsadministratie één van de meest complexe takken van de administratie van je kinderopvang zijn.

Dit gaat van het opstellen van arbeidscontracten tot het correct uitbetalen van je werknemers / werkneemsters.

Zorg ervoor dat je boekhouding up-to-date is

Als kinderopvang is het belangrijk om je boekhouding op orde te hebben. Zo dien je elk kwartaal een btw-aangifte te doen. Dit is iets waar je geen fouten in wilt maken.

We zorgen ervoor dat je administratie up-to-date is, zodat je eender wanneer een duidelijk beeld hebt van de financiële staat van je kinderopvang.

Daarnaast zorgen we voor een efficiënte verwerking van je administratie. Zo kan je boekhouder vlot aan de slag, waardoor je op termijn geld uitspaart.

De administratie van je kinderopvang uitbesteden? Contacteer ons

×

Hoe kunnen we jou ontzorgen?

× Hoe kunnen we jou ontzorgen?