Een sociaal secretariaat, jouw partner in sociale bijdragen en verplichtingen
Bij ondernemen komt heel wat kijken: klanten zoeken en overtuigen, productie op punt zetten, administratie bijhouden… Heb je daarnaast medewerkers in dienst? Dan komt daar nog loonverwerking en payroll bovenop: taken die je beter niet onderschat.
Gelukkig hoef je dat niet allemaal zelf te doen. Een sociaal secretariaat helpt je daarbij. Maar wat doet zo’n organisatie juist? Welke beheerskosten zijn er? En hoe kies je het secretariaat dat het best past bij jouw zaak?
Addmodum fungeert als onafhankelijk sociaal bureau. Reken op onze expertise voor objectief advies, aangepast aan jouw noden en wensen. Kies, samen met onze professionals, het meest geschikte sociaal secretariaat. Benieuwd hoe wij jou ondersteunen? Neem contact op. Krijg antwoord op al jouw vragen.
Wat is een sociaal secretariaat?
Een sociaal secretariaat is een externe dienstverlener die jou als zelfstandige of als zaakvoerder helpt bij het uitvoeren van loonadministratie en sociale verplichtingen. Heb je minstens 1 werknemer in dienst? Dan is de samenwerking met een sociaal secretariaat verplicht.
De specialisten van een sociaal secretariaat fungeren als tussenpersoon tussen jouw onderneming en overheidsinstanties zoals de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) en de fiscus. Zij nemen taken over zoals het doorstorten van sociale bijdragen of het verwerken van bedrijfsvoorheffing.
De taken van een sociaal secretariaat
Reken op een sociaal secretariaat voor ondersteuning bij alle administratie rond personeel en lonen. Zo ziet het takenpakket van een sociaal secretariaat eruit:
- De basis voorzien voor het opstellen van arbeidsreglementen en -overeenkomsten
- Berekenen en uitbetalen van lonen van jouw personeel
- Aangeven en betalen van sociale bijdragen
- Adviseren over arbeidsrecht en sociale wetgeving
Het verschil tussen een sociaal secretariaat en een sociaal bureau
Waar een sociaal secretariaat zich vooral focust op de verwerking van juridische verplichtingen, schakel je een sociaal bureau in voor de ondersteuning van je algemene administratie en personeelsadministratie. Deze laatste partij ontzorgt jou bij het verwerken van lonen, inplannen van verlof of het bijhouden van personeelsdossiers.
Kies voor Addmodum als jouw sociaal bureau. Reken op een correcte afhandeling van jouw administratieve verplichtingen. Denk aan loonberekeningen en personeelsadministratie. Geniet van een persoonlijk aanspreekpunt voor al jouw vragen en zorgen. Vragen over onze ondersteuning? Contacteer ons. Wij helpen je graag verder.
Samenwerken met een sociaal secretariaat? Ontdek de voordelen
Tijdswinst
Maak je geen zorgen meer over het verwerken van complexe documentatie. Jouw sociaal secretariaat neemt deze taken volledig van je over. Zo focus jij je op je core business: het runnen van je zaak.
Wetgeving
De medewerkers van een sociaal secretariaat beschikken over de juiste kennis en ervaring in sociale wetgeving. Communiceer met jouw vast aanspreekpunt.
Correctheid
Wees zeker van een tijdige én foutloze aangifte bij de verschillende overheidsinstanties. Jouw sociaal secretariaat volgt deze nauwgezet voor je op. Zo vermijd je boetes en sancties.
Advies
Krijg professioneel en deskundig advies op maat voor jouw onderneming. Denk aan sturing met betrekking tot arbeidsrecht en personeelsbeheer. Maak onderbouwde beslissingen.
De mogelijke nadelen van een sociaal secretariaat
Hoewel samenwerken met een erkend sociaal secretariaat tal van voordelen biedt, houd je best ook rekening met een aantal potentiële valkuilen:
- De diensten van een sociaal secretariaat zijn niet gratis en variëren per organisatie
- De dienstverlening van elk sociaal secretariaat is anders, houd rekening met beperkingen in flexibiliteit
- Je bent afhankelijk van een externe partij voor belangrijke administratieve zaken
De kosten van een sociaal secretariaat
Hoeveel je precies betaalt voor de diensten van een sociaal secretariaat hangt af van jullie samenwerkingsverband. Hierbij spelen de grootte van je onderneming en het afgesproken takenpakket een grote rol.
Meestal betaal je een vaste maandelijkse bijdrage per werknemer, aangevuld met bijkomende kosten zoals juridisch advies of het opstellen van contracten.
Ga je met een erkend sociaal secretariaat in zee? Vergelijk dan vooraf de offertes van meerdere organisaties voor je een samenwerking begint.
Hoe kies je het beste sociaal secretariaat voor jouw onderneming of eenmanszaak?
Het selecteren van een sociaal secretariaat voor jouw bedrijf is een belangrijke beslissing. Houd hierbij rekening met een aantal cruciale factoren.
Diensten
Welke verwachtingen heb jij van je sociaal secretariaat? Welke taken neemt de organisatie van je over.
Kostprijs
Wat zijn de maandelijkse kosten? Hoeveel betaal je voor extra diensten? Vraag een gedetailleerde offerte aan.
Expertise
Hoelang bestaat het sociaal secretariaat al? Hoeveel ervaring hebben de medewerkers? Bestaan er reviews?
Service
Hoe bereikbaar zijn de medewerkers van de organisatie? Krijg je een vaste contactpersoon toegewezen?
Top 6 erkende sociaal secretariaten bestaan in België
In Vlaanderen vind je tal van erkende sociale secretariaten. Elk van deze organisaties biedt een eigen pakket van diensten en tarieven aan. Vergelijk het ruime aanbod, op basis van jouw specifieke behoeften als zelfstandige of eigenaar van een onderneming. Dit zijn de 6 meest gekende sociaal secretariaten, inclusief individuele troeven en bijzondere kenmerken.
Partena Professional
- + strategisch HR-beleid, ondernemingsloket en sociaal zekeringsfonds
- Digitale oplossingen voor payroll en personeelsbeheer
- +24 kantoren in België
SD Worx
- + sociaal-juridisch advies
- Vaste payrollconsulent
- Simulatietools en HR-software Proxy Online
- +25 regionale kantoren
Liantis
- + sociaal zekeringsfonds, risicobeheer en preventie en welzijn
- Elke klant krijgt 2 klantenadviseurs
- Digitaal platform via de Lia-app
- +60 kantoren in België
Acerta
- + ondernemingsloket en sociaal zekeringsfonds
- Zowel voor nationale als internationale bedrijven
- Gratis toegang tot simulatietools en modeldocumenten
- +26 kantoren – 24/7 beschikbaar
Securex
- + talentmanagement en ondersteuning bij welzijn op het werk
- Vaste klantenadviseur
- Toegang tot innovatieve HR-tools
- +115 jaar ervaring
Group S
- + juridisch en praktisch advies bij sociale ontwikkelingen
- Integratie met tijdsregistratiesystemen
- +20.000 geholpen werkgevers
Opzeg van jouw sociaal secretariaat
Zo verander jij van sociaal secretariaat
Ben je niet meer tevreden van de samenwerking met je huidige sociaal secretariaat? Dan schakel je best over naar een andere partner. Zo maak jij de overstap naar een ander sociaal secretariaat.
- Controleer de opzegtermijn van het contract met je huidige secretariaat. Meestal bedraagt deze periode 6 maanden.
- Breng jouw secretariaat op de hoogte via een aangetekende brief, uiterlijk op de laatste dag van huidig kwartaal of halfjaar. Bijvoorbeeld: wil je vanaf 1 januari samenwerken met organisatie Y, dan dien je organisatie X ten laatste op 30 juni te verwittigen.
- Zoek en vergelijk andere organisaties op basis van beheerskosten, diensten, tools en ondersteuning.
- Maak je keuze. Jouw nieuwe sociaal secretariaat regelt jouw overstap volledig. Zij nemen de communicatie, overdracht van loongegevens en opmaak van documenten voor hun rekening.
Vertrouw op de expertise van Addmodum
Hulp nodig bij het overschakelen naar een ander sociaal secretariaat? Neem contact op? Onze professionals ondersteunen jou bij:
- het schrijven en versturen van jouw aangetekende opzegbrief
- het zoeken van een nieuw sociaal secretariaat. Addmodum is trotse partner van Partena Professional. Sluit deze partij niet aan jouw noden en wensen aan? Dan bekijken we met plezier andere opties.
- de aansluiting met je nieuw sociaal secretariaat
- het overdragen van alle gegevens
Ook kiezen voor een stressvrije overstap? Neem contact op. Wij staan voor je klaar.
Addmodum, de brug tussen jouw sociaal secretariaat en jouw loonadministratie
Zie je door de bomen het bos niet meer? Heb je nood aan een raadgever bij het kiezen van een sociaal secretariaat? Of een specialist die de complexiteit van payroll vertaalt naar mensentaal?
Vertrouw op de experten van Addmodum. Als sociaal bureau vormen wij de brug tussen jouw HR administratie en je sociaal secretariaat. Geniet van een vlotte communicatie met een vaste medewerker. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over jouw volledige (personeels)administratie.
Wij begrijpen dat elke onderneming uniek is, ook die van jou. Net daarom bieden we flexibele diensten aan, afgestemd op jouw specifieke behoeften. Of je nu een startende zelfstandige bent of een gevestige kmo hebt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor administratieve ondersteuning? Neem contact op. Plan een eerste kennismaking in met onze specialisten.