Boekhouding en administratie, wat hebben ze met elkaar te maken?

Administratie en boekhouding

Als ondernemer weet jij dat je administratie bijhouden niet altijd vanzelfsprekend is. Het wordt vaak gezien als een van de mindere onderdelen van ondernemen. Je wilt je focussen op je core business. Je administratie komt dan ook vaak op je zondagse to-do lijst terecht.

Het administratieve gedeelte van ondernemen zomaar links laten liggen? Dat is jammer genoeg geen optie. Je administratie moet tot in de puntjes voorbereid zijn om te voldoen aan je boekhoudkundige verplichtingen.

Maar wat is nu juist het verschil tussen boekhouding en administratie? En welke invloed heeft je administratie op je boekhouding? We leggen het graag voor je uit.

Administratie & boekhouding

Verschil tussen boekhouding en administratie

Voor we het belang van een goede administratie uitleggen, is het belangrijk dat je het verschil tussen boekhouding en administratie kent. Wij merken bij veel van onze klanten op dat er nog steeds verwarring is als het om deze twee termen gaat.

Je administratie heeft betrekking op het beheer van de dagdagelijkse activiteiten van je bedrijf. Denk aan je personeelsbeheer, klantenservice, productieplanning, voorraadbeheer, inkoop en verkoop. Het doel van je administratie is om je bedrijfsactiviteiten soepel te laten verlopen. Zo bereik je je bedrijfsdoelstellingen. Administratie omvat het opstellen, plannen en coördineren van activiteiten binnen je bedrijf.

Boekhouding heeft betrekking op het bijhouden van de financiële transacties van je bedrijf. Denk aan je inkomsten, uitgaven, activa en passiva. Het doel van je boekhouding is om een nauwkeurig financieel overzicht te creëren dat de financiële gezondheid van je bedrijf weerspiegelt. Boekhouding omvat het registeren van financiële transacties, het classificeren van deze transacties en het voorbereiden van financiële overzichten zoals de balans en de jaarrekening.

Uit je administratie komen dus documenten die belangrijk zijn voor je boekhouding.

Impact van een slechte administratie op je boekhouding

Een slechte administratie heeft een grote invloed op je boekhouding. Het leidt tot fouten in je financiële gegevens en tot vertragingen bij het indienen van je belastingaangiften. Een onjuiste administratie kan er zelfs toe leiden dat je niet in staat bent om te voldoen aan je wettelijke verplichtingen. Dit kan dan weer resulteren in boetes en sancties.

Is jouw administratie een warboel? Dan wordt het moeilijk om financiële beslissingen te nemen en de financiële gezondheid van je bedrijf in te schatten. Een slechte administratie zorgt namelijk voor onnauwkeurigheden in de rapportage van je financiële prestaties. Het wordt dan heel moeilijk om het succes van je bedrijf te meten en om strategische beslissingen te nemen voor de toekomst.

Last but not least, een slechte administratie leidt tot problemen met de controle op fraude en het beheer van je bedrijfsmiddelen.

Impact van een ijzersterke administratie op je boekhouding

Een ijzersterke administratie heeft een héél positieve impact op je boekhouding. Het zorgt er namelijk voor dat je financiële gegevens overzichtelijk en gemakkelijk toegankelijk zijn. Hierdoor vind je informatie die nodig is voor je boekhouding snel terug.

Een goede administratie helpt om fouten in je boekhouding te vermijden. Sla je al je documenten op een consistente en gestructureerde manier op? Dan is het gemakkelijk om de juiste informatie te vinden en verifiëren. Dat heeft een heel positieve invloed op je boekhouding.

Je administratie goed op orde houden zorgt er ook voor dat je op tijd en accuraat je belastingaangifte kan indienen. Het helpt om de financiële gezondheid van je bedrijf beter te begrijpen en te monitoren. Je kan rapporten genereren die laten zien hoeveel geld er binnenkomt en buitengaat. Je weet op elk moment exact hoeveel er op je rekening staat en hoeveel er wordt uitgegeven aan je verschillende kostenposten. Deze informatie helpt om belangrijke financiële beslissingen te nemen en toekomstige investeringen te plannen.

Administratie voorbereiden voor boekhouding

Mis nooit meer een boekhoudkundige deadline

Is jouw administratie een warboel? Wil jij op zondagen genieten van vrienden en familie? Addmodum is een bedrijf vol administratieve krakken, ieders gespecialiseerd in één onderdeel van administratie. Door al onze kennis samen te brengen ontzorgen we jou volledig.

Wij bouwen de brug tussen je administratie en je accountant.

  • 143 jaar samengestelde ervaring,
  • In-house expertenteams 
  • Gegarandeerde permanentie
  • Al vanaf 2 uur per week
  • Eigen uitrusting (computers, …)
  • Ook bij jou op kantoor

Hoeveel kost het uitbesteden van administratie en boekhouding?

De kostprijs om je administratie en boekhouding uit te besteden is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Bij Addmodum bereiden we jouw administratie tot in de puntjes voor. Je mist geen deadlines, je facturen worden op tijd betaald en je krijgt een correct overzicht van de financiële gezondheid van je onderneming. Zo verloopt de samenwerking tussen jou en je boekhouder veel vlotter.

Je administratie uitbesteden? Dat verdient zichzelf terug.

×

Hoe kunnen we jou ontzorgen?

× Hoe kunnen we jou ontzorgen?